Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook stängde av "Hjärta mjölk" – utan förklaring

Publicerad: 20 januari 2017, 10:54

Foto: Faksimil

Svenska Mjölkbönder och mejeriers kampanj ”Hjärta mjölk” har stängts av från att annonsera på Facebook. Facebook anser att de spridit ”vilseledande material” – men kan inte peka på några exempel.


Ämnen i artikeln:

Facebook annonseringFacebookLRF MediaReklam

Under hösten rullade Svenska mjölkbönder och mejerier ut kampanjen ”Hjärta mjölk” i sociala medier. Det har varit en småskalig kampanj där man i sponsrade inlägg presenterat fakta om hälsofördelarna med att dricka mjölk. Faktaunderlaget bygger på rapporter publicerade i vetenskapliga rapporter och därmed säkerställd.

I december blev dock annonskontot avstängd från Facebook, helt utan förvarning.

– Jag blev väldigt förvånad när vi helt plötsligt stängdes av från att posta, säger Anna Blomberg mediestrateg på "Hjärta mjölk". Vanligtvis får man ett meddelande med en varning från Facebook.

Blomberg försökte i en rad mejl kontakta Facebook för att reda ut exakt vad i kampanjen som de menade var vilseledande. I en närmast parodisk mejlväxling där Facebook vägrar ge några konkreta förslag annat än att inläggen anses vara vilseledande samt fått ”omfattande negativ feedback från användarna på Facebook”. Mot slutet av mejlkonversationen svarar de upprepade gånger med vad som verkar vara autogenererade mejl.

– Vi har hört oss för i branschen om det är några andra som upplevt samma problematik men vad vi erfarit är vi de enda. Vi vill bara kunna göra vårt jobb och få en motivering till varför vi blivit avstängda, avslutar hon.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.