Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag11.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Facebook tänjer integritetsregler för tonåringar

Publicerad: 17 Oktober 2013, 08:00

Foto: Colourbox.

Den sociala nätverksjätten Facebook har sänkt integritetskraven för tonåringar i och med debatten om hot mot barn från mobbare och sexuella förövare. Kritiker menar dock att förändringen bara syftar till att nå gruppen med reklambudskap.


Ämnen i artikeln:

TwitterInstagramFacebookJan Fredriksson

Facebook ändrade reglerna under onsdagen så att tonåringar kan lägga upp  statsuppdateringar, videos och bilder som kan ses av alla – det vill  säga inte bara deras Facebook-vänner och deras vänner, enligt NY Times.

Facebook  menar att förändringen ger 13-17 åringar mer valfrihet, men NY Times  konstaterar att det står stora värden på spel för bolaget och dess  annonsörer.

Marknadsförare vill gärna nå unga konsumenter och ju mer  publik information blir desto enklare att sikta in reklambudskap mot  gruppen.

– Det handlar om övervakning och att befinna sig där den  offentliga diskussionen pågår, säger Jeff Chester till NY Times.

Han är chef för  Center for Digitala Democracy, vilket är en grupp som lobbar mot  marknadsföring till barn.

Facebook hävdar samtidigt att ett stort  antal sajter och mobilappar med alltifrån Twitter och Instagram till  mindre tjänster som ask.fm och Kik ger tonåringar möjlighet att gå ut  offentligt.

– Över hela webben kan tonåringar ha en offentlig röst  och det vore synd om man inte kunde göra detta på Facebook, säger Nicky  Jackson Colaco, Facebooks policy-chef till New York Times.

Tidningen konstaterar samtidigt att den stora skillnaden från dessa tjänster är att Facebook  tvingar användare att posta inlägg med sina riktiga identiteter.

Facebook har 1,2 miljarder användare.

En  tolvårig flicka i Florida  begick självmord i september efter att hon  hade blivit mobbad på Facebook, Kik Messenger och ask.fm, enligt NY  Times.

Resumé har sökt Facebooks talesperson i Norden, Jan Fredriksson.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.