Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebook+Youtube=tv-räckvidd

Publicerad: 12 november 2015, 09:58

Facebook och Youtubes videoräckvidd = nya tv.

Foto: Colourbox

Vill du nå samma räckvidd som tv? Satsa på en kombination av videoannonser från konkurrerande Facebook och Youtube. En ny analys visar att de tillsammans blir oslagsbara.


Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Tv-pengarna flyttas sakta med säkert över från linjärt till digitalt. Tv:s främsta vapen har varit dess räckvidd – fram tills nu. Andreas Goeldi, teknikchef på Pixability, skriver i en kolumn i Adweek att det bästa en annonsör som söker räckvidd kan göra är att annonsera både på Facebook och Youtube, som är sina största konkurrenter. Systematiska tester visar att plattformarna kompletterar varandra och att kombinationen av videoreklam här är nyckeln till att ta över tv:s dominans.

Youtubes ”Trueview” annonser levererar högre ratings – upp till fyra gånger högre – än Facebook. Man har här sett att tittandet är 1,5 gånger högre när man riktar sig mot specifika målgrupper än mot standardmålgrupper.

Facebooks videoannonser driver å andra sidan fler klick än Youtube och driver även till mer engagemang som gillamarkeringar och delningar. Medan Trueview erbjuder info och banners så gör Facebook det lättare för användare att interagera. Priser för annonser för mobilt och desktop skiljer dessutom mellan plattformarna. Facebookannonser i mobilen är billigare än på desktop, medan Youtube-annonserna är dyrare i mobilen.

”Motstå videostriden och börja titta på ekosystemet för onlinevideo genom en holistisk kampanj”. Förstärk på Facebook och driv klick, förankra sedan din publik på Youtube och dra nytta av högt kvarhållande av målgruppen när konsumenter utforskar innehåll och tar beslut om varumärken”, skriver Andreas Goeldi.

Läs den längre analysen i Adweek.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

FacebookYoutube

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.