Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag10.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Facebooks kovändning: Flyttar miljarder konton för att slippa GDPR

Publicerad: 20 April 2018, 06:30

I förhören med kongressen lovade Mark Zuckerberg att anpassa Facebook till GDPR – ett löfte som visar sig tomt, WPP dementerar rykten i internt PM och Amazon vinner attraktiva sporträttigheter. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

FacebookReklamSir Martin SorrellWPP

Facebooks kovändning: Flyttar miljarder konton för att slippa GDPR
Under andra dagen av förra veckans kongressförhör i Vita Huset lovade Mark Zuckerberg att Facebook kommer att anpassa plattformen i enighet med EU:s nya datalag GDPR – även för användare utanför EU.

– Jag tycker generellt att GDPR är ett väldigt positivt steg för internet.

Nu ser hans löften ut att bli tomma ord. I nästa månad planerar Facebook att juridiskt flytta 1,5 miljarder konton från huvudkontoret på Irland till Nordamerika. Det bekräftar bolaget för Reuters. Syftet är just att inte omfattas av GDPR som träder i kraft den 25 maj. Fram till i dag har 1,9 Facebookkonton varit juridiskt kopplade till Irland.

En hårdare lagstiftning skulle påverka Facebooks tillväxtmöjligheter i grunden eftersom den riktade annonseringen utgör stommen i plattformens intäktsmodell.

WPP:s interna krishantering – förnekar rykten om uppdelning
WPP:s operativa chefer Mark Read och Andrew Scott har skickat ut ett internt pm till de anställda för att bringa lugn inom världens största reklamkoncern sedan Sir Martin Sorrells avgång för snart en vecka sedan efter misstankarna om "olämpligt beteende" och "missbruk av bolagets tillgångar".

Hans pension kommer efter att ha byggt upp WPP i 33 år. I PM:et förnekar cheferna ryktena om en uppdelning av koncernens avdelningar. I stället vill man konsolidera tillgångarna för att göra erbjudandet mer enhetligt samt göra organisationsstrukturen mer tillgänglig och transparent gentemot kunderna.
"Det har varit spekulationer om att bryta upp koncernen. Vi tror inte att det här är meningsfullt. I en värld där kunder behöver snabbare, mer smidiga, integrerade lösningar, måste vi komma närmare varandra, inte längre ifrån varandra.", skriver de i PM:et som The Drum har tagit del av.
WPP har i dagsläget över 200,000 anställda över 3000 verksamheter i 112 länder.

Amazon tar hem attraktiva sporträttigheter
E-handelsjätten Amazon rättigheterna till tennisturneringen US Open i Storbritannien och Irland. Det femårigaavtalet kostar 40 miljoner dollar rapporterar Reuters. Fram tills nu har Discoveryägda Eurosport ägt rättigheterna. Eurosport kommer fortfarande att sända tävlingen i resten av Europa.

Ametist Azordegan kritiserar SR:s beslut
Tidigare i veckan har Resumé rapporterat om hur Sveriges Radio stoppar frilansare att leda "Ring P1" inför valet Profiler som Täppas Fogelberg, Alexandra Pascalidou och Sverker Olofsson är några av programledarna det handlar om. Den tidigare programledaren Ametist Azordegan kritiserar beslutet:

"Det SR egentligen gjort är att ta bort de vassaste, de som pga sin udd "provocerar" lyssnare med jämna mellanrum. SR vill ha det lugnt och skönt under valåret. Sveriges Radio har alltid varit rädd för allt som har udd." skriver hon på Twitter.

Får 550.000 kronor – för ett inlägg på Instagram
Skådespelerskan och influencern Bella Thorne har 17,4 miljoner följare på Instagram. Det betalar av sig. I en dokumentärfilm som Vogue ligger bakom avslöjar Thorne att hon kan ta så mycket som 550 000 kronor för ett inlägg på Insragram.

Svenskt Näringsliv anklagas för dolda avsändare i Facebook-kampanj
Arbetsgivarorganisationen Svenskt Näringsliv ligger bakom Facebook-sidorna Skattefakta, Jobbfakta och Välfärdsfakta. Via sidorna sprids bilder med kritiska – ibland även hånfulla budskap riktade mot regeringen. Just Skattefakta låg bakom den omtalade kampanjbilden som vände sig mot arvsskatten med finansminister Magdalena Andersson. Vänsterorienterade ETC har nu granskat opinionsbildningskampanjerna – där Facebookinläggen har dolda avsändare.

I ett sms till Breakit slår Svenskt Näringslivs presschef Peter Isling ifrån sig kritiken med argumentet att det framgår vem som står bakom om man går vidare till sidan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.