Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 10 februari 2015, 13:55
Facebook vill få flera varumärken att testa annonser i cinemagraphs-format – som är en typ av GIF. Coca-Cola är ett av företagen som redan hakat på.
Ämnen i artikeln:
FacebookEnligt källor till AdWeek vill Facebook och Instagram nu få fler varumärken att testa cinemagraphs-formatet. Den senaste tiden ska Facebook ha bearbetat annonsörerna och introducerat formatets potential med fördelen att ha både både foto- och videoegenskaper.
– Du kommer att se tusentals av dessa på Facebook, säger en källa till tidningen.
Cinemagraphs har cirkulerat på nätet i ett antal år och har blivit populära genom två konstnärer som är kända i reklamkretsar –Kevin Burg och Jamie Beck. Formatet är en typ av GIF, ett foto där bara en del rör sig försiktigt.
Stilen har använts i annonser på Tumblr och nu gör alltså även Facebook ett försök. Vissa företag har redan börjat dela cinemagraph-liknande inlägg på Facebook, däribland Coca-Cola.
Så sent som i förra veckan gjorde Facebook det möjligt för videor att spelas i en loop på Instagram vilket hjälper varumärken att posta inlägg i cinemagraphs-format.
Ämnen i artikeln:
Facebook