Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebooks nya annonsformat

Publicerad: 10 februari 2015, 13:55

Facebook vill få flera varumärken att testa annonser i cinemagraphs-format – som är en typ av GIF. Coca-Cola är ett av företagen som redan hakat på.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Enligt källor till AdWeek vill Facebook och Instagram nu få fler varumärken att testa cinemagraphs-formatet. Den senaste tiden ska Facebook ha bearbetat annonsörerna och introducerat formatets potential med fördelen att ha både både foto- och videoegenskaper.

– Du kommer att se tusentals av dessa på Facebook, säger en källa till tidningen.  

Cinemagraphs har cirkulerat på nätet i ett antal år och har blivit populära genom två konstnärer som är kända i reklamkretsar –Kevin Burg och Jamie Beck. Formatet är en typ av GIF, ett foto där bara en del rör sig försiktigt.

Stilen har använts i annonser på Tumblr och nu gör alltså även Facebook ett försök.  Vissa företag har redan börjat dela cinemagraph-liknande inlägg på Facebook, däribland Coca-Cola.

Så sent som i förra veckan gjorde Facebook det möjligt för videor att spelas i en loop på Instagram vilket hjälper varumärken att posta inlägg i cinemagraphs-format.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.