Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebooks nya annonsformat – i virtual reality

Publicerad: 13 november 2015, 09:53

Här är Mondelez annonsen i virtual reality.

Foto: Facebook

Flera stora varumärken anammar nu virtual reality-tekniken. Nestlé och Mondelez är några av de som testar det nya annonsformatet.


Under 2014 köpte Facebook virtual reality-bolaget Oculus för två miljarder dollar. Virtual reality tar nu plats i nyhetsflödet på Facebook. Företaget rullade i september ut 360-graders videos som varumärken och publicister kunde posta på deras sidor. Nu görs formatet till vr-annonser som testas av amerikanska varumärken som AT&T, Nestlé, Mondelez och Samsung.

Mondelez presenterar till exempel en två minuter lång spot som ger människor en 360-graders view av en fest. AT&T använder vr-tekniken till att ta tittarna bakom ratten hos racingföraren Ben Albano. Tidigare fungerade Facebooks vr-klipp endast på desktop och Android-telefoner, men nu finns de även hos iOS och Samsung Gear-enheter.

Facebook annonserade förra veckan att de nu har över åtta miljarder videovisningar varje dag.

Här är de två virtual reality-annonser som publicerats.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.