Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Facebooks nya annonsformat

Publicerad: 10 februari 2015, 14:34

Facebook vill få fler varumärken att testa annonser i cinemagraphs-format – som är en typ av GIF. Coca-Cola är ett av företagen som redan hakat på.


Ämnen i artikeln:

Facebook

Cinemagraphs har cirkulerat på nätet i ett antal år och har blivit populära genom två konstnärer som är kända i reklamkretsar –Kevin Burg och Jamie Beck. Formatet är en typ av GIF, ett foto där bara en del rör sig försiktigt. Stilen har använts i annonser på Tumblr och nu gör alltså även Facebook ett försök. Vissa företag har redan börjat dela cinemagraph-liknande inlägg på Facebook, däribland Coca-Cola.

Enligt källor till AdWeek  har Facebook de senaste veckorna introducerat annonsörerna för formatets potential med både foto- och videoegenskaper.  

– Du kommer att se tusentals av dessa på Facebook, säger en källa till tidningen.  

Så sent som i förra veckan gjorde Facebook det möjligt för videor att spelas i en loop på Instagram vilket hjälper varumärken att posta inlägg i cinemagraphs-format.

Enligt AdWeek planerar Kevin Burg och Jamie Beck för hur de ska få ut sina kunder på Facebook och Instagram. Duon har också pratat med Facebooks team för att ge råd kring formatet. Enligt dem kan det ta veckor att producera en cinemagraph.  

– Vi har pratat med våra kunder och de vill inte ha video eftersom det är för bullrigt. De vill ha en cinemagraph eftersom det är mer elegant, säger Jamie Beck till AdWeek.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Facebook

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.