Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag06.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Facket kritiserar kampanjen

Publicerad: 19 Januari 2011, 08:23

Ange en arbetslös och tjäna 10 000 kronor. Det är grunden i bemanningsföretaget Jobbakutens nya kampanj. Men budskapet hamnar inte i god jord hos alla. – Angiveri är inget vi sysslar med i Sverige, säger Kent Bursjöö, ombudsman på IF Metall i Bohuslän till TV4 Nyheterna Väst.


Ämnen i artikeln:

Miami

Den omtalade kampanjen för Jobbakuten.

Resume.se berättade igår om Jobbakutens nya kampanj som är framtagen av Miami. Bemanningsföretaget Jobbaktuen går ut och erbjuder 10 000 kronor till den som kan ange en arbetslös vän, och få denna att jobba 250 timmar för uppdragsgivaren.

Men den nya kampanjen stöter på motstånd hos facket, och det är främst ”angiveriet” som man vänder sig emot.

– Angiveri är inget vi sysslar med i Sverige. Det för ju tankarna till helt andra platser i världen om man säger så. Enda gången det skulle kunna komma på tal vore om någon hade begått ett väldigt grovt brott, men annars ger det väldigt konstiga undertoner, säger Kent Bursjöö, ombudsman IF Metall i Bohuslän.

Enligt Jobbakutens vd Tom Sjötun har man inte för avsikt att sprida några märkliga undertoner, men kan förstå att vissa associerar budskapet till angiveri av människor som har gjort någonting dumt.

– Då ska vi försöka tvätta bort det. Det är tvärt om här, säger han till TV4 Nyheterna Väst.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Miami

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.