Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fackförbund satsar på nytt formspråk

Publicerad: 17 september 2008, 09:04

Civilekonomerna har precis skrivit kontrakt med We Are Group. Målet – att hitta ett nytt formspråk som kan tilltala blivande medlemmar.


Bild från folder och en printannons

– Vår målgrupp civilekonomer är särskilt självgående, pengastyrd och har minst sagt inte alltid en positiv bild av facket, vilket är en intressant och samtidigt utmanande marknadsföringsuppgift att ta tag i. Det vi behöver och det We Are Group kommer att ge oss är ett anslag och formspråk som bättre tilltalar vår målgrupp, säger Robert Lundin , marknadsansvarig på Civilekonomerna.

Den nya kampanjen, som mjukstartade i förra veckan med hjälp av personlig rekrytering ute på högskolorna, besår av en rekryteringsfolder samt en ny webb. Sajten drar ingång om två veckor.

I kampanjen syns fackförbundets egna medlemmar. Förutom studenter vänder sig kampanjen även till redan yrkesverksamma. Båda delarna använder samma känsla men ordval och anslag har anpassats till målgruppen. Kampanjen ska lyfta fram kärnvärdena: examinerad, kompetent och utvald.

– Bakgrunden är att Civilekonomerna ställer krav på den utbildning man har för att kunna vara med hos oss: visst antal poäng inom vissa ämnesområden. Vi spelar alltså på exklusiviteten i medlemskapet samt de ambitioner unga civilekonomer känner under studietiden och under den påbörjade karriären, säger Robert Lundin .

Civilekonomerna

Uppdragsgivare: Robert Lundin
Byrå: We Are Group
Arbetsgrupp: Enzo Bussoli strateg, Kristofer Öfverberg ad, Sara Petrini projektledare
Fotograf: Mattias Lindbäck

Linda Fagerlind

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.