Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Faktum i ny kampanj: Så klarar du dig som hemlös

Publicerad: 28 November 2017, 09:40

Vem som helst kan bli hemlös. Det är insikten bakom gatutidningen Faktums nya kampanj med komikern Peter Apelgren och Faktumförsäljaren Bernhard Perzanowski.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerFaktumReklamfilm

Hemlöshet är något som kan drabba alla. Då finns Faktum där som ett sätt att få tak över huvudet och mat på bordet. I den nya kampanjen möter komikern Peter Apelgren en av tidningens försäljare för att lära sig mer om livet som hemlös.
– Många som säljer Faktum har haft ett vanligt, tryggt liv. Men så händer det någonting. Man blir av med jobbet, råkar ut för en skilsmässa eller får en depression som förändrar allt. Under en dag har jag fått följa med Faktumförsäljaren Bernhard för att ta reda på vad man ska göra när allt skiter sig, säger Peter Apelgren i en kommentar.

Med kampanjen vill Faktum nyansera bilden av tillvaron som hemlös.
– I Sverige lever de flesta i tron att "det händer inte mig". Om allt skulle skita sig kommer de sociala skyddsnäten hjälpa mig. Men så enkelt är det inte. Schablonbilden av den som lever i socialt utanförskap måste uppdateras. Det kan hända alla, det visar årets Faktum-kalender tydligt – alla har sina personliga historier, säger Sarah Britz, Faktums chefredaktör Faktum.

Se filmen här:

Fredrik Thambert


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev