Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Falck & Co tog guldet

Publicerad: 14 mars 2012, 15:57

Vinnarannonsen.

Annonsen för Essve av byrån Falck & Co kammade hem guldet i Bonnier Tidskrifters reklamtävling Nya Uppslag. – En annons som kombinerar både hjärta och hjärna, tyckte juryn.


Under onsdagskvällen delade Claes de Faire, chefredaktör på Resumé, ut priset för Bonnier Tidskrifters annonstävling Nya Uppslag 2012.

Reklambyrån Falck & Co kammade hem guldet under onsdagskvällen vid utdelningen av Nya Uppslag på Rival i Stockholm. Annonsen för Essve i magasinet Sköna Hem var det vinnande bidraget.

Silverplatsen kneps av Åkestam Holst och bronset gick till Ruth. Under kvällen delades det även ut pris i kategorierna Framtida Uppslag och Nya Format.

– Det som har varit extra kul i år är att skolorna visar ett sådant enormt intresse för Framtida Uppslag, säger Sara Kleréus Papadopoulou, projektledare för Nya Uppslag. Vi har också märkt att tidigare elever har tagit med sig intresset ut i arbetslivet och fortsätter att delta, fast då i huvudtävlingen Nya Uppslag.

Guld:
Bidragets namn: Speglar i taket
Titel: Sköna hem
Reklambyrå: Falck & Co
Arbetsgrupp: Lennart Lundquist, Anders Frisk, Svante Heiding, Daniel Backman, Annki Andersson, Angelica Lindgren, Magnus Abelin, Thomas Evers och Camilla Donar.
Kund: ESSVE
Uppdragsgivare: Mattias Sebell
Motivering: De bästa idéerna håller i längden. Precis som äkta kärlek, och riktigt bra lim. Med känsla för det avskalat skarpa, det mänskligt vackra, och så glimten i taket, kombinerar denna annons både hjärta och hjärna. Lysande!

Silver:

Bidragets namn: Night Vision
Titel: Teknikens Värld
Reklambyrå: Åkestam Holst
Arbetsgrupp: Martin Cedergren, Andreas Ullenius, Patrick Dry, Göran Åkestam, Björn Kusa, Ida Tenggren, Johan Eklund, Oscar Gardö och Thomas Gibson.
Kund: Audi
Uppdragsgivare: Irene Bernald
Motivering: Bilar och teknikprylar fångar Teknikens Värld-läsarens intresse, och han laddar givetvis ner appen och testar den nya mörkerseende kameran. I mörker och snöyra framträder älgar och fotgängare, och väcker förundran över en annonslösning som lockar till interaktivitet. Innovativt och smart!

Brons:
Bidragets namn: Årsringar
Titel: Vi Föräldrar
Reklambyrå: Ruth
Arbetsgrupp: Tosse Sund, Anders Granberg, Perry Gustavsson, Carina Ceder, Erik Wünsche, Magnus Welander, Anders Nilsson.
Kund: Myrorna
Uppdragsgivare: Lotta Kökeritz
Motivering: Att barnfamiljer gillar återvinning gör denna annons särskilt träffande i Vi föräldrar. Årens kretslopp av vackra föremål i runda former bildar en formsäker och bildskön lösning. Snyggt!

Vinnare och motiveringar Framtida Uppslag:

Guld:
Bidragets namn: Stranden
Vald titel: Yourlife
Arbetsgrupp: Magnus Ekbladh, Simon Dobrzynski och Anton De Visscher Nilsson, Forsbergs.
Motivering: Ännu ett bevis på att livet blir bättre när vi vänder blad.

Silver:
Bidragets namn: En rofylld framtid
Vald Titel: mama
Arbetsgrupp: Mattias Hjelm, Magnus Fredriksson och André Axell, Linköpings Universitet.
Motivering: En av fördelarna med att bli gammal är att fåfängan ger vika. Det kanske till och med blir roligare att läsa mama.

Brons:
Bidragets namn: Rikedom i ålderdom
Vald titel: mama
Arbetsgrupp: Rikard Linder, Mikael Dahl, Alexander Renhby och Adam Strandberg, Berghs.
Motivering: Med en tydlig idé och en stor portion humor fångas snabbt läsarens uppmärksamhet. Det är ett uppslag som både chockerar och underhåller, utan att skriva läsaren på näsan med sitt budskap. Och frågan som ställs är lätt för de flesta att besvara - för vem vill inte sätta lite guldkant på sina gyllene år? En värdig tredjepristagare.

Vinnare och motivering Nya Format
Bidragets namn: Destination 360˚
Titel: Sköna hem+
Reklambyrå: Crispin Porter + Bogusky
Arbetsgrupp: Alexandra Moberg, Mattias Berg, Gustav Martner, Annica Brinck, Dennis Rosenqvist, Marcus Åslund, Marcus Scheffler, Patrick Chan, Bogdan Orlov.
Kund: SAS
Uppdragsgivare: Johan Åhlén
Motivering: Vart vi oss i världen vänder ser vi spännande och prisvärda resor: SAS erbjuder oändliga möjligheter och integrerar iPadens inbyggda funktioner, som kompass och GPS, för att tydligt visa på bredd i utbudet.

Erika Siljendal

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.