Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fällningarna av smygreklam har ökat – Isabella Löwengrip sämst i klassen

Publicerad: 23 Januari 2020, 15:22

Isabella Löwengrip har nyligen fälls för smygreklam och Bianca Ingrossos varumärke Caia Cosmetics för könsdiskriminerande reklam.

Foto: PXfuel / Skärmdump

Resumé har gått igenom Reklamombudsmannens fällningar av smygreklam under 2012-2019 och kan konstatera att de ökat under de senaste åren. Av influencers står Isabella Löwengrip för flest – hela nio stycken. Vad betyder det för självregleringen att tongivande influencers väljer att strunta i besluten?


Ämnen i artikeln:

ReklamombudsmannenIsabella LöwengripBianca IngrossoSamir BadranSmygreklam

År 2012 kom fem fällningar vad gäller smygreklam i branschens självregleringsorgan Reklamombudsmannen (RO). Fem år senare hade siffran ökat till 36. 2019 fälldes 23 annonser för smygreklam. Över hälften av

Vill du läsa vidare?

Starta din prenumeration.

Första 30 dagarna utan kostnad

Möjlighet att säga upp under första 30 dagarna
Obegränsad tillgång till allt digitalt innehåll
Magasinet direkt i brevlådan, 11 nr per år

Du har möjlighet att säga upp prenumerationen när du vill under de första 30 dagarna. Därefter övergår den till en 12 månaders prenumeration med allt vårt digitala material och magasin för 5995 kr/år (ex. moms).

Starta din prenumeration
Redan prenumerant? Logga in

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.