Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fälls av RO: Liknade nappflaskor i plast med ett paket cigaretter: ”Skapar oro”

Publicerad: 12 augusti 2021, 12:57

Everyday Baby liknande nappflaskor i plast med ett paket cigaretter i ett inlägg på Instagram. Marknadsföringen spelar på rädsla utan skälig grund enligt Reklamombudsmannen.


Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen


E-handlaren Everyday Baby erbjuder spädbarns- och babyprodukter och har nära 26 000 följare på Instagram. För en tid sedan publicerade bolaget ett inlägg med en bild som er ut som ett cigarettpaket, men där cigaretter är är utbytta mot nappflaskor i plast. Paketet innehåller varkningstexten ”Varning! Mata inte ditt barn med mikroplaster! Det kan skada ditt barns hälsa!”.  

Inlägget användes för att marknadsföra en tävling där följarna kunde vinna värdecheckar på produkter i Babyworlds webbshop.

I inlägget informeras användarna om hur mikroplaster kan skada spädbarns organ: ”Var med i vår kamp emot mikroplaster!!”, skriver bolaget i inlägget.

En privatperson anmälde reklamen till Reklamombudsmannen reagerade på att inlägget spelar på mottagarnas rädsla och därför utgör skrämselreklam och framstår som en kampanj mot något snarare än kommunikation för en produkt vilket gör det svårt att identifiera inlägget som reklam.

I sitt svar till RO skriver annonsören att inlägget inte spela på folks rädsla utan snarare informera konsumenterna om mikroplatsens skadeverkningar. Enligt Everyday Baby är det inte reklam. Budskapet handlar om att upplysa om att mikroplaster kan skada barns hälsa.

I bedömningen från Reklamombudsmannens Opinionsnämnd anser man att bilden tillsammans med texten sannolikt skapar en oro för att använda plastnapp­flaskor.

”Mot denna bak­grund får reklamen anses spela på rädsla. Annonsören har inte angett något vägande skäl för att spela på rädsla i den utsträckning som görs i reklamen. Reklamen strider därmed mot artikel 2 andra stycket i ICC:s regler.”, skriver nämnden i sitt beslut.

Däremot strider reklamen inte mot ICC:s regler om reklamidentifiering.

Reklamen har producerats internt hos annonsören.

Även Samsung, Citygross och Videslots fälldes av RO under sommaren för vilseledande marknadsföring.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Reklamombudsmannen

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.

Se fler branschtitlar från Bonnier News