Reklam
Falska hemsidor drar in pengar från programmatisk annonsering
Publicerad: 28 juni 2023, 11:00
Enligt rapporten betalar över 140 stora varumärken för annonser som hamnar på opålitliga hemsidor som drar in pengar från programmatiska annonser.
Foto: Shutthiphong Chandaeng/Getty images
Enligt en ny rapport från medieforskningsorganisationen NewsGuard fylls så kallade spamwebbsidor med AI-genererad text som lockar betalande annonsörer. 90 procent av annonserna som hittades på dessa sidor kom från Google Ads, rapporterar MIT Technology Review.
De flesta företag som annonserar online använder sig av programmatiska annonser, en typ av annonsering som ersätter förhandlingar mellan människor med maskininlärning och AI-optimering. Annonsköpen sker genom auktioner i realtid och algoritmer placerar annonser på olika webbplatser som ska locka företagets målgrupper.
Resultatet blir att stora varumärken betalar för annonsplaceringar på webbplatser de kanske aldrig hört talas om, något som personerna bakom spamwebbsidorna utnyttjar för att locka annonsintäkter, rapporterar MIT Technology Review.
Clickbait, autoplay-videor och popup-annonser används för att pressa ut så mycket pengar som möjligt från annonsörer.
– Det verkar som att programmatisk reklam är den huvudsakliga intäktskällan för dessa webbplatser. Vi har identifierat hundratals välkända, framstående varumärken som annonserar på dessa webbplatser och som omedvetet stödjer det, säger Lorenzo Arvanitis, analytiker på NewGuard, till tidningen.
Enligt rapporten betalar över 140 stora varumärken för annonser som hamnar på opålitliga hemsidor som drar in pengar från programmatiska annonser.
Enligt NewsGuard har man hittat 217 AI-genererade webbplatser sedan man började spåra fenomenet i april och upptäcker 25 stycken nya varje vecka.
Eftersom dessa hemsidor skapas utan mänsklig tillsyn är de fulla av felmeddelanden som är typiska för generativa AI-system, något som kan göra dem lättare att identifiera.
Ungefär en fjärdedel av hemsidorna som NewsGuard flaggade för innehöll programmatiska annonser från stora varumärken. Av de 393 annonserna som hittades visades 356 av Google.