Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fältman & Malmén bakom bästa annonsen

Publicerad: 25 mars 2010, 08:38

På onsdagskvällen korades vinnarna i Bonnier Tidskrifters reklamtävling Nya Uppslag. Guldet gick till Fältman & Malméns annons för Nationalmuseum.


Ämnen i artikeln:

Nya uppslagDDB StockholmJung von MattFältman & Malmén

Motivering till guldet: Smakfullt, mustigt och mjöligt kanske Rubens tänkte när han skapade barockens former. I Allt om Mat är det just så man tänker och känner omedelbart igen en god deg när man ser den. Det klassiska muséet gör modern reklam som förenar besökarens upplevelser i såväl utställning som restaurang. En genial lösning som nådde Ända fram!

Silvret gick till Jung von Matts annons för Ticket. Motiveringen lyder: En lek med tid och bild får den modeintresserade att förundras över möjligheterna i livet. Hon inser att drömresan aldrig är långt borta, och med en sista-minuten-biljett i ena handen och senaste Damernas Värld i andra, går det att komma långt. Med denna nya annonsvinkling kommer också Ticket långt!

DDB har tagit hem många reklampriser för kunden Försvaret. Idag räckte det till ett brons med följande motivering: Att rekrytera Veckans Affärers läsare till krävande kamp i kamouflage kräver sin annons. Att utnyttja uppslaget till ett intelligenstest gör urvalsprocessen enklare, och får läsaren att stanna kvar och känna sig listig. Stilrent och smart!

OLW:s annons belönades med utmärkelsen Framtida uppslag. Motiveringen lyder: Enkla idéer är oftast de bästa. Den här annonsen förenar dessutom enkelhet med en klar insikt och elegant utförande. Där, i mörkret som breder ut sig över uppslaget, möter vi ljuset från ett hägrande fredagsmys. Det är inte bara en smart och rolig reklamlösning, det är också själva essensen av OLW:s reklamkoncept.

Framtida uppslag är annonser gjorda på reklamskolorna. Det vinnande bidraget för OLW var framtaget av Adam Gäfvert, Felix Andersson och Carl Rapp från Beckmans Designhögskola.

Hummingbirds annons för Good Year tog hem publikpriset.

Tobias Rydergren

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.