Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag29.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fältman & Malmen gör På spåret-kampanj

Publicerad: 24 April 2009, 13:27

Fältman & Malmén fick i uppdrag att ta fram en nya kampanj för att öka försäljningen av nya Chevrolet Aveo. Inspiration hämtades från programmet ”På spåret”.


Ämnen i artikeln:

ChevroletFältman & Malmén

– Vi härmar lite grann ett känt tävlingsprogram i vårt upplägg. Det har visat sig fungera väldigt bra. Hittills har kampanjen mottagits väl, säger Mats Ekberger, projektledare på Fältman & Malmén.

Vad har ni gjort?
– Vi har skapat en kampanjsida för Chevrolet Aveo som vi försöker sälja på det här viset. Det gör vi genom en klickbar banner på till exempel Blocket. Det handlar om ett sätt att skapa uppmärksamhet runt varumärket.

Hur löd uppdraget?

– Hur kan vi skapa merförsäljning och vi har möjlighet att ge 10 000 kronor i rabatt per bil. Med en begränsad budget valde vi webben som kanal. Det är en taktisk kampanj men med glimten i ögat, säger Ekberger.

Målet är att på ett lekfullt sätt få potentiella köpare att spendera lite tid med varumärket. Tävlingen går ut på att spelaren med hjälp av ledtrådar ska gissa vart bilen är på väg.

Fältman & Malmén har jobbat med Chevrolet sedan 2004. Fokus brukar ligga på print, webb och radio.
– Det är det vi kört mest. Nu blev det bara en webbkampanj, det blev så när vi var tvungna att välja på grund av budgeten.

Vad har ni för kampanjperiod?
– Vi är inte konstant närvarande på webben, det har vi inte råd med, men allt som allt går kampanjen till sista juni. Normalt har man en mer sammanhållen period men nu valde vi att komma och gå.
Chevrolet är ett varumärke under det krisdrabbade försäljningsbolaget GM Norden.

Chevrolet Sverige

Uppdragsgivare: Jonas Ahnve och Nikunj Patel – Chevrolet Sverige AB
Arbetsgrupp F&M:
Daniel Segerheim - Art Director
Viktor Olsson – Copywriter
Fredrik Mickelsson – Designer
Charlotta Hallgren – Produktionsledare
Mats Ekberger – Projektledare
Magnus Fältman – Creative Director

Arbetsgrupp Norweb:
Erik Wallberg – Senior Flashutvecklare
Ian Vidales – Flashutvecklare
Jonas Alvin - Projektledare

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

ChevroletFältman & Malmén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.