Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Familj stämmer Wal-Mart efter dödsolycka

Publicerad: 5 december 2008, 09:23

34-årige Jdimytai Damour kvävdes till döds när shopparna stormade ett Wal-Mart-varuhus utanför New York.
Nu hävdar hans familj att Wal-Marts reklam orsakade hans död och stämmer företaget.


Dödsolyckan inträffade under Black Friday, dagen efter helgen Thanksgiving, som är den största shoppingdagen under året i USA.

Alla stora amerikanska butikskedjor satsar på marknadsföring inför den här dagen. I förra veckan hade AdAge analys av vem som var lyckades bäst i sin reklam- och mediestrategi. Wal-Mart ansågs bäst.

Men reklamen var för bra. Wal-Mart i Nassau utanför New York öppnade fem på morgonen Black Friday. I utbudsreklamen fanns lågt prissatta produkter med begränsad tillgång.

Därför trängdes folk utanför dörrarna till varuhuset långt innan öppning. Till slut höll inte dörrarna och folk stormade in. Där stod anställde Jdimytai Damour och blev nedtrampad i shoppingkaoset. Han kvävdes av folkmassorna och var död när han kom fram till sjukhuset. Flera andra blev skadade i kalabaliken.

Wal-Mart hävdar att man hade förberett sig med att kala in extra säkerhetspersonal men att det inte räckte.

Och nu stämmer Jdimytai Damours familj företaget. Där hävdar man att Wal-Mart ”…satsat på speciell marknadsföring och reklamteknik för att locka en stor folkmassa och skapa en atmosfär av vansinne och förödelse…”.

Den lokala polisen håller med och menar att det är farligt om man gör extrema erbjudanden i begränsad upplaga.

– Det är ett recept för en katastrof, sade en talesman för den lokala polisen.

Billy Andersson

Redaktör magasin

billy.andersson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.