Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Family Business + Electrolux = "Sveriges Mästerkock"

Publicerad: 10 januari 2013, 12:10

Electrolux Home använder sina egna säljare i Family Business filmer tagna i studion till "Sveriges Mästerkock"

Efter en pitch valde Electrolux Family Business som reklampartner vid sidan av huvudbyrån DDB. Det första steget i samarbetet har resulterat i en kampanj för kökskollektionen "Inspiration Range". Bland annat gör Electrolux Home nu en större, stategisk sponsorsatsning i TV4:s "Sveriges Mästerkock".


Ämnen i artikeln:

ElectroluxFamily BusinessElectrolux Home

Electrolux Home vill profilera sitt köks utbud tydligare. Man valde Family Business i somras som under hösten jobbat fram en strategi för elektronikjättens kökskollektion "Inspiration Range".

Bland annat släpper företaget en kokbok i Electrolux Homes butiker, fyllda med recept från kunderna. I reklamfilmerna som är inspelade i studion till "Sveriges Mästerkock" lagar kedjans försäljare sina egna specialitéer.

– Under pitchen passade Family Business idé oss bäst. Den är kopplad  till en närvaro i programmet som sedan tas till vara i Electrolux Homes  butiker och skapar ett naturligt engagemang hos säljarna, säger Electrolux marknadschef Tomas Chatzopoulos till Resumé och fortsätter:

– Det känns väldigt bra att använda sig av våra egna metarbetare i  reklamen. Här visar de sin kompetens när det kommer till kök och  matlagning. Att de kan inspirera kunderna att laga bättre mat.

I "Sveriges Mästerkock" använder deltagarna flera produkter från Electrolux bland annat en varmluftsugn.  

Varför satsar ni så tungt på "Sveriges Mästerkock"?
– Vi ville knyta an till den största konsumenttrenden som finns i dag,  nämligen mat. Matprogram har aldrig varit hetare och intresset för kök  och matlagning har aldrig varit större. Då gäller det att synas där  intresset finns. "Sveriges Mästerkock" är det populäraste programmet och  tittarsiffrorna har visat att vi valt rätt form av produktplacering.

Nu vill Electrolux ta marknadsandelar i kökssegmentet:

– Den strategiska riktningen för varumärket är att förknippas med mat och matlagning. Electrolux har lång erfarenhet att jobba med de bästa kockarna i Sverige inom det professionella köket. All den erfarenheten och innovationer har vi dragit nytta av i vår nya vitvaruserie för konsumter, Electrolux Inspiration Range, berättar Tomas Chatzopoulos.

Family Business creative director Mårten Knutsson berättar om sponsorsatsningen och hur den är kopplad till butikerna:

– Det är intressant att Electrolux tar ett större sponsorgrepp. Oftast stannar det vid traditionell sponsring och billboards inför programmen. Här kopplar vi det till försäljning: låter butikssäljarna vara huvudpersoner i reklamfilmerna, och spelar in dem i studion för "Sveriges Mästerkock". Och så gör vi en kokbok som är associerad med programmet, och påminner om programmet hela vägen ut i butik. Samtidigt som de som lagar mat i programmet, gör det med Electroluxprodukter.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.