Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag07.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fan Club får Skånemejerier

Publicerad: 4 November 2009, 15:50

Skånemejeriers pitch är över. The Fan Club gick segrande ur striden om miljonkunden. – Det här är en prestigekund som vi är oerhört glada för att få arbeta med, säger Ulla-Karin Barrett, vd på byrån.


Ämnen i artikeln:

SkånemejerierThe Fan Club

truefalse

Peter Andersson produktionsledare, Ola Obrant Andreasson copy, Marie Tiljander varumärkesansvarig Skånemejerier, Christian Barrett ad, Ulla-Karin Barrett projektledare, Malin Wikerberg copy tillsammans med en bonde i papp som användes i mjölkkriget.

Pitchen skedde tidigare i höstas och avtalet blev klart i förra veckan, så det har varit en snabb process. Men egentligen började historien redan förra hösten. Då gav sig Arla in på den skåns­ka mjölkmarknaden. Men när Coop i våras bytte ut Skåne­mejerier mot Arla kom de skånska nationalistiska känslorna i svallning.

Skånskt mjölkuppror
Det blev ett Skåneuppror som bland annat tog sig uttrycket av en Facebookgrupp med namnet ”Coop suger” och en stödsajt. Fajten slutade med att Coop fick ta tillbaka Skåne­mejerier i butikerna.
– Vilken upplevelse det var! Jag är så ödmjukt tacksam för att ha fått vara med om detta. Vi stod vid ruinens brant och trodde inte att vi skulle överleva juni månad. Det är riktigt svårt att vara mjölkbonde i dag och för bönderna gav detta mycket hopp för fram­tiden, att se att konsumenterna bryr sig om oss, säger Caroline Olsson, marknadschef på Skånemejerier.

Arlas inbrytningsförsök stärkte Skånemejerier, som bestämde sig för att dra nytta av den respons de fick av skåningarna för att ytterligare stärka varumärket. Därför gick Skånemejerier ut i en pitch för att förtydliga sitt huvudvarumärke. Och det blir The Fan Club som får göra jobbet.
– Vi har faktiskt inte gjort varumärkeskommunikation på det sättet tidigare. The Fan Club tolkade vår vision på ett nytt sätt. De presenterade en lösning som gör att vi kan arbeta sammanhållande med alla våra produkter mot samtliga målgrupper i ett kommunikationskoncept som både bygger vårt varumärke och genererar sälj, säger Caroline Olsson.

För The Fan Club är det både en bra inkomst och ett hedersuppdrag. Uppdraget är värt en byråintäkt på flera miljoner.

Huvudvarumärket Skånemejerier har en årlig nettoinvestering på tio miljoner i medieköp.
– Det betyder jättemycket. Vi är väldigt glada, säger ­Ulla-Karin Barrett.
– Vi ska hjälpa dem med ett nytt kommunikationskoncept för varumärket och få det att fungera med framtida produktlanseringar.

Skånemejerier har haft reklamuppdragen utspridda på flera byråer. Proviva- och Bravovarumärkena ligger på Malmöbyrån AAA och de kommer, enligt uppgift till Resumé, att ligga kvar. Allerum ska också ligga kvar på den lilla Malmöbyrån Strenmark. I övrigt flyttar Skånemejerier det mesta till The Fan Club på sikt. Den byrå som drabbas hårdast är ID Kommunikation som har haft fruktyoghurten och det laktosfria soritmentet.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

SkånemejerierThe Fan Club

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.