Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fansen tar plats på IFK Norrköpings matchtröjor

Publicerad: 24 januari 2013, 08:58

IFK Norrköpings Martin Smedberg Dalence iförd tröjan.

Allsvenska fotbollsklubben IFK Norrköping vill öka engagemanget hos sina fans. Nu blir klubben först i Sverige med låta fansen att synas med ansiktsbild i favoritlagets tröjnummer.


FK Norrköping är en av Sveriges mest klassiska fotbollsklubbar. Sedan två år arbetar klubben tillsammans med Jerhammar & Co Reklambyrå med visionen ”Folkets lag”. Nu tar man ytterligare ett steg i förverkligandet av den visionen.

– IFK Norrköping är folkets lag – på riktigt. Och nu får du som supporter chansen att synas på idolen i favoritlaget. Folkligare än så blir det väl inte?, säger Krister Eriksson, klubbdirektör för IFK Norrköping.

Det är först till kvarn som gäller när kampanjen drar igång vecka 4 i såväl sociala som tryckta medier. Totalt kommer det att finnas cirka 700 bildplatser på tröjorna i startelvan.

Köper platsen gör de hugade fansen via en nyutvecklad Facebook-app med betalfunktion, till det folkliga priset av 249 kronor.

– Tanken är att sälja bildplatser på en tröja i taget. Vi börjar med Martin Smedberg Dalence, och när Martins tröjnummer är fyllt så är det fansen som via Facebook avgör vilken spelare som står på tur. På så vis involverar vi fansen via sociala medier och får igång en nätsnackis bland supportrarna där IFK:s varumärke står i centrum. Dessutom gör vi det på en prisnivå där alla har råd att delta, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co Reklambyrå.

Kampanjen drog igång i måndags och kommer att rulla i sociala medier, webb och lokalpress så länge det finns platser kvar på spelartröjorna.

– Sociala medier är för oss en väldigt tacksam kanal att bygga relationer med fansen i. Engagemanget finns där. För oss handlar det om att ta vara på den energin, säger Krister Eriksson.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.