Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fanta i storkampanj med ny formel

Publicerad: 9 April 2013, 08:19

Fanta genomför en nylansering av sin Fanta Orange-smak i Sverige. Fanta håller också ett så kallat Market Impact Team, MIT-event, för ändamålet. – Vi har jobbat på en ny formel som gör att Fanta smakar ännu mer apelsin än tidigare, säger Isabelle Hübsch, som är chef för Fanta & Sprite i Nordvästeuropa och Norden och är på blixtvisit i Sverige.


Ämnen i artikeln:

UMGJMWOgilvyIUM

Fanta kör igång en jättekampanj i Sverige kring den nya Fanta-smaken med alltifrån tv-reklam till utomhusreklam.

Ogilvy i Paris ligger bakom kampanjen, men lokala byråen har också haft sitt finger med i spelet.

Fanta  räknas idag till det fjärde största varumärket globalt vad gäller  läskedrycker.

Isabelle Hübsch siktar nu på att avancera i och med den  förbättrade smaken hos Fanta Orange. Här spelar den svenska marknaden en viktig roll:
– Vi har högsta prioritet när det gäller Europa och Norden. I just Norden börjar vi med Sverige, säger Isabelle Hübsch.

Den  svenska kampanjen har precis börjat rulla – filmen heter Fanta the best  taste ever, men det är inte klart ännu när kampanjen ska rullas ut på  de övriga nordiska marknaderna.

– Vi anpassar smaken till varje  lands preferenser, men så mycket kan jag ändå säga att vi har den bästa  Fanta-smaken någonsin att erbjuda konsumenterna, säger Isabelle Hübsch.

Vilka ser ni som era största konkurrenter på den svenska marknaden?
–  Carlsbergs Zingo framförallt, men de ligger långt efter Fanta enligt  min uppfattning. Sedan finns det en del private labels, säger Isabelle  Hübsch.

Fanta arbetar inte bara med Ogilvy för sin jättekampanj,  utan även UMG, JMW som PR-byrå och mediebyrån  Initiative Universal Media, IUM.

Företaget kör också en så kallad Market Impact Team, MIT, i och med satsningen. En  MIT innebär att Fanta engagerar alltifrån hela säljkåren till kontor,  lager och distribution. Det är första gången på fem år som Fanta håller i en MIT i Sverige.

–  Vi kör en fullt ut integrerad kampanj och håller en MIT i Sverige för  att få alla medarbetare att arbeta i samma riktning och verkligen visa alla att Fanta Orange har sin bästa smak någonsin, säger Isabelle  Hübsch.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

UMGJMWOgilvyIUM

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.