Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag03.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fantasin är medieslaget i Folkoperans senaste kampanj

Publicerad: 7 September 2018, 12:10

I operan Don Quijote står fantasin i centrum. Därför lät Ingo och Folkoperan operaentusiasterna använda sin egen fantasi som valuta i en imaginär biljettbutik.


Ämnen i artikeln:

FolkoperanIngoReklam

Det senaste året har Ingo och Folkoperan hyllats upprepade gånger för sina udda grepp och reklamfilmer. Bland annat har man tagit hjälp av orgasmläten i marknadsföringen av Turandot och låtit Loa Falkman löpa amok på operan inför premiären av Salieri vs Mozart.

Och i reklamfilmen för uppsättningen av Don Quijote tar Ingo och Folkoperan ut svängarna ytterligare.

Inför premiären bjöd Folkoperan in biljettintresserade till en påhittad biljettbutik på Gustav Adolfs torg. Operan lovade besökarna en grandios butik men när de väl var på plats fanns det ingen "verklig" butik, bara en entreévärd.

För att komma in i butiken var besökarna tvungna att gå in på en geostyrd hemsida som bara fungerade inom ett avgränsat område. De som besökte hemsidan kunde sedan använda sin fantasi för att beskriva hur en biljett till Don Quijote kunde se ut, och använda fantasin som valuta för att köpa en biljett.

– Det har varit otroligt spännande att ta del av folks biljettbeskrivningar; fluffiga moln, blåbärsmakande och till och med fraser ur kända arior, säger Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.

Fantasibiljetterna erbjöds tills dess att de tagit slut och besökarna kunde därefter hämta ut sina biljetter genom att ge en muntlig beskrivning till entrévärden.

– Det är verkligen roligt att se hur upplyfta människor blir av att stiga in i fantasins värld för en stund. Väl på plats fortsätter leken och fantasin på scen och i sann Don Quijote-anda hoppas vi väcka många diktläsande fjortonåringar till liv, fortsätter Susanne Reuszner, kommunikationschef på Folkoperan.

Under hösten kommer ytterligare fantasibutiker att öppnas upp.

– Folkoperan är inte rädda för att utforska ny mark och det är inte vi heller. Reklam idag kan vara vad som helst, alltifrån svindyra installationer, till AR, till månfärder men vi har uppfunnit ett nytt media – fantasi. Jag tror aldrig någon har skapat en pompös kampanj som bara finns inuti folks huvuden, säger Josefine Richards, creative director på Ingo.

Se reklamfilmen tillsammans med ytterligare exempel på Ingos arbete för Folkoperan nedan.

Arbetsgrupp:

Folkoperan
Head of Communications: Susanne Reuszner
Communication Manager: Frida Edoff

INGO
Executive Creative Director: Björn Ståhl
Creative Director: Josefine Richards
Account Director: Stina Jansdotter Öberg
Planner: Markus Söderberg
Art Director: Max Hultberg
Copywriter: Ida Carstens
Creative Interns: Misaki Tsuchiyama / Simon Fuentes
Head of Art: Kerstin Engberg
Account Manager: Mia Melani
Final Art: Maria Dubeck
Agency Producer: Pia Dueholm / Alexandra Andersson
Production: Robin Günther

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

FolkoperanIngoReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.