Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Får nytt uppdrag av Electrolux värt 45 miljoner

Publicerad: 4 juni 2008, 13:58

Lowe Brindfors kammar hem ett nytt kontrakt från Electrolux, värt 45 miljoner. Vitvarujätten utser reklambyrån till Electrolux, AEG och Zanussis strategiska och kreativa kommunikationspartner i Europa. – I svensk reklamhistoria är det här ett av tidernas topp-tre-uppdrag, säger Björn Larsson.


Lowe Brindfors vd Björn Larsson. Foto: Björn Elgstrand.

Precis innan semestern kommer revanschen för Lowe Brindfors vd Björn Larsson. Våren har varit tuff med juridiska tvister med den tidigare jättekunden SEB och förlusten när Coop valde att säga upp ett 14-årigt samarbete.

Nu kammar Björn Larsson hem Electrolux jättepitch när bolaget ger Lowe Brindfors ansvaret för 75 procent av alla marknader och alla online-kampanjer i Europa. I USA samarbetar man med DDB.

Pitchen har precis avgjorts och enligt källor stod avgörandet mellan BBDO och Lowe Brindfors. Pitchen har styrts av den nytillträdda marknadsdirektören  Enderson Guimaraes.

Sedan 2005 har Lowe Brindfors varit huvudbyrå för Electrolux. Nu adderas de två systervarumärkena  AEG och Zanussi in i det befintliga uppdraget. Dessutom byggs Electroluxuppdraget ut när Lowe Brindfors blir ansvariga för all onlinekommunikation.

Det årliga byråarvodet för uppdraget sägs vara 45 miljoner kronor.

När Resumé når Björn Larsson befinner han sig i Valencia tillsammans med Electrolux europeiska marknadsledningen och han bekräftar att det nya uppdraget för Electrolux tillsammans med Saab hamnar som byråns absoluta toppkund.

– I svensk reklamhistoria är det här ett av de topp tre uppdragen över tiderna.  Jag är oerhört stolt över det förtroende som Electrolux visar Lowe Brindfors genom att utse oss till sin strategiska och kreativa partner. Jag ser utnämningen som ett kvitto på det arbete vi hittills utfört för Electrolux master brand. Nu tar vi nästa steg och bland annat utvecklar Electrolux europeiska online kampanjer, säger  Björn Larsson  , vd och styrelseordförande på Lowe Brindfors.

För att klara av de nya utmaningarna hämtar Björn Larsson hem den tidigare medarbetaren Peter Hawi från Lowe i Bangkok. Peter Hawi var tidigare vd för Lintas och Lowe People och har närmast varit global projektledare för Unilever.

Men uppdraget är inte bara jackpott för Stockholmsbyrån. Även Lowe-nätverkets kontor i Prag kommer att hantera uppdraget.  
Att uppdraget föll på Lowe Brindfors är ett steg i Electrolux strategi att stärka och effektivisera sina marknadsaktiviteter för hela varumärkesportföljen.

– Lowe har en gedigen meritförteckning och har genom svenska Lowe Brindfors engagemang i Electrolux Master brand visat på en fantastisk kreativitet och stor förståelse för Electrolux affärs utmaningar och ambitioner, säger Enderson Guimaraes, marknadsdirektör för Electrolux.

Björn Larsson ser även valet som en pågående trend:

–  Det här är tecknet på att kunden vill att varumärkesbyrån ska ansvara även för kampanjer online. Det är inte bara frågan om att bygga applikationer på nätet. Det handlar om att integrera. Nu tar Electrolux det steget.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.