Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Far och dotter Coppola hjälper Louis Vuitton

Publicerad: 10 juni 2009, 13:48

Modeföretaget Louis Vuitton har under en längre tid låtit stjärnfotografen Annie Leibovitz fotografera olika kända personer. Denna gång är det Francis Ford Coppola och hans dotter Sofia Coppola som tagit plats framför kameran.


Ämnen i artikeln:

Louis Vuitton

Annonskampanjen med olika kända personer startade 2007. Sedan dess har bland annat Uma Thurman, Scarlett Johansson, André Agassi och Steffi Graf synts på annonser för lyxvarumärket. Senast i raden var Rolling Stones gitarrist Keith Richards, ett samarbete som resulterade i priser.

Nu har den hyllade regissören Francis Ford Coppola och hans dotter Sofia Coppola, som bland annat regisserat The Virgin Suicides , Lost in Translation och Marie Antoinette, valts ut av LV .

Bild från fotograferingen.

Kampanjen, från Ogilvy & Mather, skildrar resandet som en personlig färd. Den visar en resa som sträcker sig bortom det geografiska sättet att resa.

På den nya annonsbilden, som liksom tidigare fotograferats av Annie Leibovitz, syns Francis Ford och hans dotter Sofia Coppola i gräset på landsbygden i Buenos Aires. Platsen är inspelningsplats för Francis Ford Coppolas senaste film och i handen håller han det aktuella manuset som han diskuterar med sin dotter. Copyn lyder ”Inside every story, there is a beautiful journey”.

Enligt LV ska annonsen visa den unika kvalitén i ett far-dotter förhållande samtidigt som den skildrar hur kunskap förs vidare från en generation till en annan.

Det är dock inte första gången Francis Ford Coppola medverkar i reklamsammanhang. Bland annat spelade han med i en reklamfilm för varumärket Suntory för ett antal år sedan tillsammans med japanske regissören Akira Kurosawa. En händelse som hans dotter senare hämtade inspiration från till en scen med Bill Murray i filmen  Lost in Translation.

Bild på Gong Li från en Louis Vuittons digitala guide till Beijing.

På webben testar LV också ett nytt grepp. Företaget har under de senaste tio åren sålt Cityguider till olika världsmetropoler. Denna gång har LV låtit olika kända skådespelare ge reseguiderna liv genom digitala filmer. Projektet heter ”Soundwalk”.

Först ut är de tre kinesiska städerna Beijing, Hongkong och Shanghai. En satsning som lanseras inför OS i Peking. Skådespelerskan Gong Li berättar om sina favorittillhåll i Beijing, Shu Qi om Hongkong och Joan Chen presenterar sitt Shanghai. Allt förpackat i tre 60-minuters filmer.

Filmerna, som blandar verklighet och fiktion, backas upp av interaktiva kartor, bilder och intervjuer med stjärnorna. För regi svarar Stephan Crasneanscki. Producent är Clémentine Duzer.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Louis Vuitton

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.