Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Faran med rattfylla i fokus i ny reklamfilm

Publicerad: 23 oktober 2012, 11:17

En stillbild från reklamfilmen.

För Motorförarnas Helnykterhetsförbund har regissören Fredrik Davidsson gjort en film om det man riskerar att förlora om man kör rattonykter – alla lyckliga ögonblick man kunde ha fått.


För uppdragsgivaren Motorförarnas Helnykterhetsförbund, (MHF) är det  extra viktigt att nå unga män eftersom de är överrepresenterade i  olycksstatistiken när det gäller rattonykterhet.

– Jag vill skapa en känsla i filmen kring de härliga, fantastiska  stunder som alla vill vara med om i livet. Allt det man riskerar att  aldrig få uppleva om man själv kör onykter eller sätter sig i en bil där  föraren har druckit, säger regissören Fredrik Davidsson, som har tagit  fram idén till reklamfilmen.

I filmen får man följa en mans liv baklänges genom livet, från att han  som 80-åring tittar ut över en futuristisk värld till i dag när han är  18 år. Under resans gång får han uppleva kärleken, skaffa barn, spela i  band, gifta sig – i framtiden skulle han även ha varit den första  människan att åka till Mars.

– Resan till Mars visar att vi är i en framtid. Men den ska också  symbolisera att många tjejer och killar som förolyckas unga kunde ha  gjort något stort med sina liv, säger Fredrik Davidsson.

I filmens slutscen förstår vi att huvudpersonen omkom redan som 18-åring  i en rattfylleriolycka och alltså inte får uppleva livet.

Filmen är ett pro-bono uppdrag. Bakom projektet står förutom regissör  Fredrik Davidsson även produktionsbolaget Henrik Henrik Film och  fotograf Christian Haag.

Filmens samarbetspartners är Michelin, Volvo Trucks med deras  alkolåspartner Alcolock, Assistancekåren, SalusAnsvar, restaurangkedjan  Harrys samt Körkort Online.

Filmen lanseras den 26 oktober på SF Bio och visas även på SVT:s Anslagstavlan.

Linus Fremin

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.