Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Farfar Academys första kull på export

Publicerad: 15 september 2008, 09:47

De tio studenterna på Farfar Academy har nu fått sina praktikplatser på byråer inom Isobar-nätverket.


Första kullen av webbkreatörer och strateger på Farfar Academy.

Första kullen av webbkreatörer och strateger på Farfar Academy tar nu steget ut i världen, som en avlönad praktikdel i utbildningen.

Det är via byråer i Aegis-ägda nätverket Isobar, som svenska Farfar även ligger under, som studenterna fått sin praktik.

Det är också  Isobar, genom Farfar Academy, som handplockat studenterna till utbildningen, som från början är ett samarbete mellan Farfar och Berghs School of Communications.

De tio studenterna har band annat hamnat på andra wwwins Consulting i Shanghai, Agencia Click i São Paulo samt Glue i London.

– Jag har kunnat följa studenternas första två Hell Weeks inför det att de reste iväg. Efter ett år på Berghs interaktiva utbildning, fick din sin slutliga preparering inför sina internationella placeringar. De har fått exempelvis fått inspirerande föreläsningar av bland annat Matias Palm Jensen, Farfar och Martin Cedergren , 180 Amsterdam, säger Manne Schagerström, senior advisor hos Berghs ägare Anthon B Nilsen.

Ola Persson, en av de antagna studenterna, arbetar sedan ett par dagar tillbaka som webbkreatör på Agencia Click i São Paulo, Brasilien.

– Det är en fantastisk möjlighet att få prova på att jobba på olika typer av byråer och att skaffa sig internationell erfarenhet. Jag räknar med att det blir ett hårt tempo. Det är den inställningen jag åker med. Det ska bli grymt spännande, säger han i en kommentar.

Pär Lager, vd på Berghs, är också nöjd med samarbetet.

– Det här är också ett viktigt steg i vår vision om att sätta en internationell standard för kommunikationsutbildningar.

För att söka till Farfar Academy ska man först gå ett grundläggande år i Interaktiv Kommunikation på Berghs. Farfar Academy är systerskola till Berghs och är ett samarbete mellan Berghs ägare Anthon B Nilsen och Farfars ägare Aegis Media; en kommunikationskoncern där Isobar samt mediabyråerna Carat och Vizeum ingår.

Tio studenter blev antagna till Farfar Academy 2008. De finns på följande byråer:

Manne Hermansson, Mindblossom, Toronto • Eskil Busck Andersen, Glue, London • Patrik Öster, Isobar Global, London • Catja Löfgren, de-construct, Amsterdam • Linda Lindstedt, Kirowski, Budapest • Pontus Erikers, wwwins Consulting, Shanghai • Björn Uppeke, Netthink, Madrid • Olof Persson, Agencia Click, São Paulo • Gustav Westman, Marvellous, London • Linda Alexandersson, Hypermedia, Warszawa

Peter Willebrand

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.