Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Farfar-grundare blir vd för bokförlag

Publicerad: 1 juli 2009, 08:53

Per Näsholm, en av internetreklambyrån Farfars grundare, kliver in som en av fyra delägare i nya Telegram Förlag, Schibsteds förlag som köptes upp i dagarna.


Ämnen i artikeln:

Farfar

Per Näsholm. Foto: Philip Clevenpil

I april meddelade Schibsted att de säljer koncernens svenska bokförlag. För några dagar sedan blev det klart att Sanji Tandan, före detta vd på Schibsted Förlag, tar över verksamheten och driver det vidare under namnet Telegram Förlag. Vd för det nya förlaget blir Per Näsholm, en av Farfars grundare.
Övriga två delägare Klas Lunding och Ismail Samie, båda med bakgrund inom musikbranschen.

– När jag träffade Sanji, Klas och Ismail och de berättade om tankarna på ett nytt förlag med utrymme för nytänkande föll jag direkt. Jag ser fram emot att använda det jag kan om marknadsföring och nya medier i uppbyggnaden av ett starkt entreprenörsdrivet bokförlag, säger Per Näsholm, vd för Telegram Förlag.

Det nya förlaget kommer att äga bokrättigheterna från det tidigare förlaget. Telegram meddelar även att de kommer att behålla namnet Svenska Bokförlaget för en del faktaböcker. I uppköpet ingår också lager, befintliga distributionskanaler samt kommande utgivningar till och med 2010.

Telegram ska fokusera på både svenska och utländska författare. Målet är enligt ägarna att förnya bokbranschen.

Vad tar du med dig från tiden på Farfar?
– Jag tar med mig tio års erfarenhet av digital marknadsföring och marknadsföring generellt. Och erfarenhet av att driva och bygga ett företag.

Hur ser du på tiden på Farfar?

– Otroligt kul, spännande och lärorikt.

Varför gör du det här?

– Jag har jobbat 13 år med internetreklam och livet är för kort för att bara göra samma sak. Senaste året har jag börjat snegla på den här sidan. Jag har alltid varit intresserad av böcker och den branschen och under tidig vår kom jag i kontakt med Sanji, Klas och Ismail och så mynnande det ut i det här, säger Per Näsholm.

Vad vill du med förlaget?
– Sanji har ju jobbat i bokförlagsbranschen en del. Det har även de andra gjort till viss del. Men vi är alla nya. Vi kommer inte från den världen och vi kan nog vända på en hel del. Bokbranschen står inför en hel del förändringar. Vi vill skapa ett bra förlag med bred utgivning och vi vill vända på lite begrepp.

Ni uppger att ni är mycket intresserade av den digitala utvecklingen, vad menade ni?
– Att det händer mycket inom det in branschen med till exempel ljudböcker, print on demand och liknande. Den fysiska boken kommer nog alltid finnas kvar men det kommer mycket annat och där vill vi vara med och testa nyheter. Precis som med Farfar, där vi alltid stått i frontlinjen, så vill vi göra nu.

Är du klar med reklam?
– Inget är skrivet i sten men idag känns det så. Jag hoppas att vi får många framgångsrika år med det här företaget.

Hur kommer man märka av dig som vd?
– Tillsammans blir vi en bra mix, det är det starka med oss. För att skapa något nytt och bra i branschen behövs lite nya influenser utifrån och det har vi.

Linda Fagerlind

Ämnen i artikeln:

Farfar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.