Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

"Farfar har betytt väldigt mycket"

Publicerad: 8 april 2010, 14:33

Nedläggningen av Farfar var inte oväntad. Men tråkig, tycker de branschpersonligheter Resumé talat med. – Det hade varit roligare med en comeback, säger Gustav Martner på CPB Europe.


Ämnen i artikeln:

Farfar

Calle Sjönell, Gustav Martner, Ted Persson och Jon Dranger.

Spekulationerna i reklambranschen om när Farfar skulle gå i graven har pågått hela hösten. När Matias Palm Jensen lämnade byrån för ett par veckor sedan slog han in sista spiken i kistan, enligt många källor till Resumé. I samma veva sade ett tiotal personer, närmare halva personalen, upp sig.

Jon Dranger, som var med i starten av Farfar, blev dock överraskad när han fick beskedet av Resumé.
– Sjukt trist verkligen, speciellt för de som var kvar och som är grymt duktiga människor, säger han till Resumé.

Jon Dranger slutade själv på Farfar i oktober för att börja jobba på Garbergs.
– Att jag bytte berodde mest på att de internationella uppdragen  
krockade för hårt med min famijesituation, säger han.

Hade du några känningar av detta då?
– Det här hade man ju aldrig kunnat föreställa sig. Helt galet.

Jon Dranger lärde känna Nicke Bergström när de jobbade i New York samtidigt för drygt tio år sedan.
– Matias kom dit på besök och invigde mig i planerna på att starta Farfar. Jag hoppade på direkt när jag flyttade hem, berättar Jon Dranger.

Vad har Farfar betytt för dig?
– Antagligen lite för mycket. Det var hela tiden lite mer än ett jobb, men jag är extremt glad över att ha fått vara med på en nästan unik resa. Farfar handlade alltid om att ge sig fan på att göra det bästa man kunde i alla lägen. Jobbigt var det, men värt det.

Farfars värde för Sverige som digitalt reklamland kan knappast överskattas. Det säger de flesta av dagens profiler i webb-Sverige.
– Två Grand Prix i Cannes är väldigt viktiga symboler för svensk kreativitet i den digitala världen, säger Gustav Martner, cd på CPB Europe.
– Både Matias Palm Jensen och Nicke Bergström har gjort stora insatser som talespersoner på det internationella fältet. Det har hjälpt alla och inte bara byggt deras egen byrå utan hela Sveriges webbrykte i världen. Man är tacksam för att de har orkat.

Calle Sjönell är numera cd på BBH New York, men drev länge webbyråer i Sverige:
– Känns tråkigt, lite tomt. Man ser alltid fram mot vilket bus de ska hitta på.

Vad har de betytt för svensk webbreklam?
– Farfar var en av hörnpelarna i svensk och internationell webreklam. De tänjde på gränserna på vad som var möjligt och hade kreatörsfans världen över, säger Calle Sjönell.

Ted Persson är cd på Great Works:
– Det är såklart jättetråkigt att Farfar inte finns längre, och som byrå har Farfar betytt jättemycket för branschen och de har varit pionjärer på den digitala arenan.

Varken han eller Gustav Martner anser att beslutet kom som en blixt från klar himmel:
– Givet den senaste tidens turbulens fanns det två val; antingen satsa på byrån, eller lägga ner. Nu valde de att lägga ner vilket var ett ganska oväntat scenario, säger Ted Persson.
– Det har väl inte gått i rätt riktning för dem. Men det hade varit roligare med en comeback, säfger Gustav Martner.

Även om det är ett tråkigt beslut ser Ted Persson att det kan komma något gott ur det hela också:
– Farfar var var en byrå med en massa duktigt folk, så jag är övertygad om att det kommer komma andra, nya bra saker ur det här.
Calle Sjönell håller med:
– Det är personerna som är företaget och de kommer att fortsätta att göra intressanta saker vart än de hamnar.

Är personalen på Farfar högvilt nu?
– Vi är alltid på jakt efter duktigt folk, säger Ted Persson.
– Ja, kanske. Eventuellt. De får gärna skicka ett mejl. Men vi ligger i Göteborg, säger Gustav Martner.

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

Farfar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.