Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

söndag09.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Farfar om succékampanjen

Publicerad: 23 juni 2010, 12:09

Farfars kampanj för Nokia – The World´s Biggest Signpost – är en formidabel succé i Cannes. Resumé har talat med hjärnorna bakom – Jon Dranger, cd, Carl Fredrik Jannerfeldt, copy, Tomas Jonsson, ad och Christian Nord, projektledare.


Ämnen i artikeln:

FarfarCannes Lions

The World´s Biggest Signpost

Cannes pågår mellan 20 juni-26 juni. Halvvägs har det fullständigt regnat lejon över Farfars kampanj för Nokia, The World´s Biggest Signpost, en interaktiv gps-navigator, i form av en jätteskylt, där personer kunde uppge sin position. Sedan pekade en gigantisk pil ut riktningen samt själva tavlan visar avståndet till målet.

Nokia-kampanjen har rönt stora framgångar i Cannes. Vari tror ni framgångsreceptet ligger?
– Att vi hittade en så enkel och klar interaktiv ide och att vi kunde ge den så stora proportioner, både på nätet och i verkligheten, säger Carl Fredrik Jannerfeldt.
– Dessutom tror jag många imponeras av att vi faktiskt lyckades få en så stor kund att genomföra något så annorlunda, kompletterar Jon Dranger.

Hur kom ni på idén till Nokia-kampanjen?
– Vi tyckte att hela området kändes så tillkrånglat. Navigation och GPS har hittills endast handlat om att ta sig från A till B. Vi ville med den här kampanjen tala om navigation ur ett annat, socialt perspektiv, säger Christian Nord.

Ni har ju vunnit Guld- och två Bronslejon i Direct. Ni är dessutom nominerade i mängder av kategorier, bland annat två nomineringar i Cyber. Vari ligger hemligheten bakom Farfars framgångar?
– Just i det här fallet är nog svaret att en bra idé är oberoende av kanal, och det var nog det vi lyckade visa, säger Tomas Jonsson.

Hur ser ni på trenden att byrågränserna upplöses alltmer och hur påverkar detta det digitala erbjudandet?
–  Trenden känns naturlig och självklar. Snart kanske branschen till och med är tillräckligt mogen för att sluta tala om “digitalt erbjudande”, säger Christian Nord.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

FarfarCannes Lions

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.