Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Farfar sjösätter sista jättekampanjen

Publicerad: 1 juli 2010, 07:24

Resume.se kan avslöja att byrån Farfar, som snart läggs ner, är i full färd med att avsluta förberedelserna för en global Nivea-kampanj. Förra sommaren vann Farfar en större pitch där bland annat Jung von Matt i Hamburg och Mother deltog samt naturligtvis även befintliga byråerna TBWA och Draftfcb.


Ämnen i artikeln:

Farfar

Jonas Bäckström.

Farfar stängs ned den sista juli. För närvarande arbetar byrån febrilt med att slutföra alla delar i en planerad global Nivea-kampanj.

Exakt vad kampanjen ska innehålla är konfidentiellt, kampanjen sjösätts först i höst. Men så mycket är i alla fall klart att det rör sig om att gifta samman reklam och pr på ett aldrig sällan skådat slag.

Klart är också att kampanjen ska gå i alla tillgängliga medieslag och att den handlar mycket om storytelling:

- Niveas moderbolag Beiersdorf har haft Draftfcb i typ 100 år, vilket är helt otroligt. Nivea kämpar just nu med att kombinera traditionella och förtjänade medier på ett bra sätt. Så mycket kan jag väl säga att kampanjen blir ett banbrytande sätt för Nivea att jobba, säger Jonas Bäckström, kundansvarig på Farfar.

Farfar hade stora framgångar med Nokia-kampanjen World´s Biggest Signpost i Cannes. Detsamma gäller DDB:s Rolighetsteorin och Forsman & Bodenfors kampanj Facebook Showroom för Ikea.

Den gemensamma nämnaren för kampanjerna är att de i viss mån knyter samman det digitala och traditionella. Men nu siktar Farfar ännu högre och vill skapa ett lyckligt äktenskap mellan pr och reklam:

- Det digitala har hamnat i finrummet, men kunder är dåliga på att organisera sina verksamheter och köpa så att man lyfter ihop reklam- och pr-tänk på ett bra sätt, säger Jonas Bäckström.

Han menar att det har snackats om kombinationen reklam och pr i tio år, men att det nu är hög tid att göra detta till mainstream:

- Som Farfar alltid har gjort vill vi hela tiden flytta fram gränserna och inte lämna någon oberörd. Så i den bemärkelsen är vår kampanj för Nivea inget undantag, säger Jonas Bäckström.

Efter Farfar räknar fyrabarnspappan Jonas Bäckström med att ta familjen till Mallorca i ett halvår. Vad som händer sedan återstår att se:

- Jag har jobbat mycket så det är hög tid att umgås mer med familjen. Sedan har väl jag, precis som övriga på Farfar, fått en del erbjudanden från utlandet. Men inte så många från svenska byråer. Det är väl svårt att vara kung på sin egen hemmamarknad antar jag, säger Jonas Bäckström.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Farfar

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.