Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Farfars annons diskad från Guldägget

Publicerad: 20 mars 2009, 06:57

Igår tog Farfar hem tredjeplatsen i Bonnier Tidskrifters reklamtävling Nya Uppslag med en annons för WWF. Samma annons är nominerad till Guldägget. Men där kan den diskas.


Ämnen i artikeln:

Nya uppslagFarfarGuldägget

Den aktuella annonsen fick ett brons vid prisutdelningen av Nya uppslag igår.

Guldäggets regler säger nämligen att de bidrag som är med och tävlar på årets gala ska ha varit publicerade under 2008.

I reglerna för Nya uppslag står att annonsen inte får ha varit publicerad tidigare. Bidragen till tävlingen lämnas in under november och bidragen publiceras sedan i Bonnier Tidskrifters olika tidningar under januari och februari.

Ann Fredlund är chefredaktör på Amelia.
– Annonsen med fiskarna för WWF var införd i nummer 5 i år.

Digge Zetterberg, projektledare för Guldägget, säger att reglerna är att bidragen ska ha varit publicerade under 2008, men att hon vill undersöka det aktuella bidraget innan det fattas något beslut om det får vara med i tävlingen eller inte.

Det kan ju vara så att annonsen har varit publicerad innan den var med i Nya Uppslag, men då bryter den i så fall mot den tävlingens regler.

Efter att Resume.se publicerat artikeln meddelar Reklamförbundet att Farfars annons diskas från Guldägget. De skriver i ett pressmeddelande.
”Enligt reglerna för Guldägget måste publicering av tävlingsbidraget skett under föregående år. Det är bidragsinlämnaren som ansvarar för att tävlingsbidraget uppfyller alla tävlingsregler. Vid en granskning visade det sig att tävlingsbidraget Ett levande Östersjön från Farfar publicerades för första gången 2009. Sveriges Reklamförbund har därmed beslutat att lyfta bort bidraget från tävlingen."

Tobias Rydergren

Ämnen i artikeln:

Nya uppslagFarfarGuldägget

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.