Reklam
Färre fall av könsdiskriminerande reklam – men lika mycket vilseledande reklam
Publicerad: 3 februari 2023, 13:42
Foto: Jonas Eltes
Under 2022 fick Reklamombudsmannen in färre anmälningar än 2021, men i kategorin vilseledande reklam står det stilla med lika många beslut och fällningar.
Att reklam anses vilseledande är den vanligaste anledningen till anmälningar till Reklamombudsmannen, visar statistik över helåret 2022. Totalt prövades 85 reklamer på grunden, varav 74 stycken, 87 procent, fälldes. Även under 2021 togs beslut om 85 fall av vilseledande reklam, och 74 fälldes.
Enligt ett pressmeddelande från RO är det främst pris- och rea- samt miljöpåståenden som anmäls för vilseledande reklam. Branscher som står ut är detaljhandel, skönhets- och hälsobranschen och livsmedel.
Beslut kring könsdiskriminerande reklam har minskat med 27 procent jämfört med 2021, där har 44 reklamer prövats och 27 fällts, alltså 61 procent. Även beslut kring smygreklam har minskat, med 32 procent jämfört med 2021. Av de fall som prövats fälldes 84 procent, och det var främst influencers med bristande reklammärkning som stod för dessa fall.
Den mest anmälda reklamen var en Ica-reklam där Ica-Ulf gått upp i vikt, något som många anmälare tyckte kunde ge upphov till ätstörningar eller förmedla att det är okej att skratta åt tjocka personer. Reklamombudsmannens opinionsnämnd gick på samma linje och fällde reklamen för diskriminering.
Totalt skickades 617 anmälningar in, en minskning med 7 procent jämfört med 2021, och det togs 181 beslut. Av dessa var 76 procent fällande, 137 stycken.
Du missar innehåll i denna artikel på grund av dina cookie-val. Kontrollera dina inställningar och dubbelkolla om Infogram är blockerad under “Visa våra partners”.