Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag27.05.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Färre tävlar i 100-wattaren

Publicerad: 13 September 2010, 10:09

Det blir något färre bidrag som tävlar i 100-wattaren i år: 195 kampanjer är inlämnade jämfört med drygt 200 ifjol. – Man hade förstås hoppats på fler, men förra året var ett hårt år på många sätt, säger Per Rosvall, projektledare för tävlingen, som i år gör om ett pris till en hel kategori.


Ämnen i artikeln:

100-wattarenJuryPer Rosvall

Hela 100-wattarjuryn.

Drygt 2000 enheter samlade  i 195 reklamkampanjer tävlar i 100-wattaren i år.
– Det är en liten minskning jämfört med förra året, säger Per Rosvall, tävlingsgeneral för 100-wattaren på Sveriges Annonsörer.

En kategori ökar dock: Smart, kategorin för kampanjer med en budget  under miljonen, som lanserades förra året.

– Den har definitivt ökat. De övriga fördelar sig relativt jämnt, säger Rosvall.

Nytt för i år är att de brutit ut hederspriset för långsiktig varumärkesvård och det gjort en egen kategori som man måste anmäla sig till. I övrigt är villkoren desamma: juryn har möjlighet att dela ut en 100-wattare till vardera kategori: konsumentreklam, producentreklam, samhällsreklam och internationell reklam. Men måste inte dela ut någon om man upplever att de inskickade bidragen inte håller måttet.

– Juryn kan utse en eller ingen vilket gör priset lite exklusivare, säger per Rosvall.

Är det också ett sätt att ta betalt för ett pris som man tidigare inte behövt betala för att tävla om?
– Nej tanken är inte att tjäna mer pengar på det, utan att highlighta det priset. Vi vill att man ska tänka till. De som skickar in till den här kategorin har en tanke med att få ett långsiktigt varumärkesarbete bedömt. Vi vill markera och manifestera tanken med långsiktigt varumärkesvård, säger Per Rosvall.

En liten nyhet i sammanhanget är att tävlingen också gjort om sin prisstatyett till en glasblåst glödlampa  från Kosta glasbruk.

– Vi vill att priset tar för sig lite mer på hyllan, säger Per Rosvall.

Fakta 100-wattarjuyn 2010

Internationell reklam
Ordförande: Fredrik Thors, Renault Nordic
Ann Kjellser, Nec Scandinavia
Fredrik Blomberg, John Doe Worldwide
Beatrice Lindvall, Svenska Spel
Göran af Klercker, Aegis Media
Maria Celén, Ipsos
Ninni Lindertz, Nike Sweden
Henrik Stampe, Volt
Thomas Gibson, Peacock
Christina Gillberg, Gyro: HSR Scandinavia

Konsumentreklam
Ordförande: Ulf Hermansson-Samell, SAS
Cecilia Juhlin,Adidas
Emelie Gustafsson, Forsman & Bodenfors
Enis Püpülek, WatersWidgren\TBWA
Kjell Månsson, Åkestam.Holst
Helena Helsing Mork, Mikaela & Helena Reklambyrå
Staffan Ekstam, McDonalds
Thomas Juréhn, Smart company
Mikael Ohlsson, Novus
Thomas Lindström, Metsä Tissue

Långsiktig varumärkesvård
Ordförande, Cecilia Rosendahl Lavén, AMF
Carl Wåreus, OMD
David Sandström, DDB Stockholm
Frank Hollingworth, King
Lars-Johan Strand, Stadium
Michael Storåkers, Storåkers McCann
Tomas von Hedenberg, Toyota Sweden
Emma Eriksson, Le Bureau
Stina Liljekvist, E.ON Sverige
Ylva Ekborn, Tradera eBay

Producentreklam
Ordförande: Helene Samuelsson, Preem
Anna Lihr, ALSTOM Transport
Bertil Timan, Hilanders
Lars-Göran Uddman, Peacock
Carina Jansson, TNS SIFO
Mattias Brandt, Ruth
Pär Bergkvist, Hilanders Kitchen
Teresa Palmquist, Ernst & Young
Erik Söderberg, Mindshare
Johan Michelson, Scandic Hotels

Samhällsreklam
Ordförande: Anna Ryott, SOS Barnbyar
Fredrik Espmark, GRANATH Euro RSCG
Greta Svensson, Arbetsförmedlingen
Johan Pettersson, Läkare Utan Gränser
Lars Jaxvall, Spacerabbit
Mats Ekberger, Fältman & Malmén
Per Leander, Radiotjänst
Sofie Westerstrand, Scream
Peter Bryngelson, Demoskop
Adam Kerj, Saatchi & Saatchi

Smartreklam
Ordförande: Jan Molin, Telge
Fabian Wrede, Synovate
Frippe Stenberg, Tele2 Sverige
Jörgen Sverin, Lowe Brindfors
Yvonne Borg, Stockholms Stadsmission
Patrick Wallin, MediaCom
Tomas Carrfors, Svensson
Ulrika Klinkert, Kjell & co
Beata Wickbom, Pool
Olle Söderberg, Söderberg Communication

Ulrika Fjällborg

Ämnen i artikeln:

100-wattarenJuryPer Rosvall

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.