Reklam
Färsk rapport: Coronakrisen påskyndar omställningen på svenska marknadsavdelningar
Publicerad: 18 maj 2020, 09:24
Utbrottet av corona snabbar på svenska företags digitalisering. De flesta kommer inte att gå tillbaka till tidigare budgetnivå och interna organisation efter krisen. Det visar en ny rapport från Novus baserad på svar från 200 svenska marknadsavdelningar.
Ämnen i artikeln:
CoronavirusetNovus undersökning är gjord på uppdag av Digital Strategi som i april 2020. 200 har marknadsavdelningar har svarat (30 procent i svarsfrekvens) kring effekterna av utbrottet av det nya coronaviruset. Drygt två tredjedelar (67 %) av de tillfrågade bedömer att deras digitala närvaro har fungerat bra sedan coronakrisen startade. Den viktigaste faktorn som nämns är att snabbt kunnat flytta marknadsföringsresurser från print till digitala kanaler.
44 procent av respondenterna uppger att coronakrisen kommer att innebära permanenta förändringar av deras digitala närvaro där en förändrad marknadsstrategi, nya kanaler, omvärderade medieköp samt förändringar av processer och organisation hamnar i topp.
Novus undersökning visar att den omställning som av vissa bedömare förväntades ta 4-5 år nu ser ut att ha genomförts på en dryg månad. I rapporten citeras Micael Dahlén, professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm:
”Undersökningen visar hur coronan fått många företag och organisationer att gå från ’business as usual’ till ’business as should be’. I allt det hemska coronan innebär finns ändå det positiva i att den accelererar den nödvändiga digitaliseringen av verksamheter och affärsutveckling med flera år”
På frågan om hur bolagens omsättning kommer att utvecklas på ett års sikt svarar 36 procent att de tror att omsättningen kommer att vara oförändrad och 38 procent tror att den kommer att ha ökat. Förvånande få, 20 procent, tror att den kommer att minska.
– Det innebär att drygt tre av fyra svenska företag delar en tro på framtiden. Det är i sig en av de allra viktigaste förutsättningarna för att förmå att rusta sig för den, säger Peter Sund, seniorkonsult på Digital Strategi och författare till rapporten i en kommentar.
Om undersökningen
Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Digital Strategi. Syftet med undersökningen är att undersöka hur chefer på B2C-företag har hanterat sin digitala marknadsföring under coronakrisen. Några av de frågor som berörs är hur den digitala närvaron har fungerat eller inte fungerat, inom vilka område som störst förändringar görs och vilka potentiella konsekvenser det får.
MÅLGRUPP
Målgruppen för undersökningen är chefer inom marknad och försäljning på stora- och medelstora B2C-företag (exkl. offentligt finansierad verksamhet).
GENOMFÖRANDE
Deltagarfrekvensen är 30%. Novus bedömer att bortfallet inte snedvrider resultatet, utan undersökningen är åsiktsmässigt representativ för den grupp som skulle undersökas, och de slutsatser som presenteras i undersökningen gäller hela populationen.
Undersökningen är genomförd via telefonintervjuer.