Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag07.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Färsk rapport: Därför väljer alltfler varumärken inhouse

Publicerad: 14 Januari 2019, 08:37

Kostnadsbesparingar är största anledningen till att varumärken väljer inhouse.

Foto: Mostphotos

Allt fler europeiska företag flyttar produktion och medieköp av digital marknadsföring inhouse. Oro och kostnader är två av orsakerna visar en ny undersökning från annonsplattformen Bannerflow.


Ämnen i artikeln:

VarumärkenInhouseReklam

I en ny rapport, framtagen i samarbete med Digiday, har Bannerflow gjort ett nedslag i inhouse-trenden. Undersökningen omfattar 200 beslutsfattare inom marknadsföring från varumärken och inhousebyråer i Europa.

Under de senaste åren har 91 procent av beslutsfattarna flyttat delar av sin digitala marknadsföring inhouse. En tredjedel av respondenterna i undersökningen (37%) uppger  att inhousing är framtiden.

Den vanligaste anledningen till att företagen väljer att skapa inhouseteam är kostnadsfaktorn.

Ökad kontroll och effektivitet över marknadsföringen hamnar också högt upp på listan, liksom transparens. Hela 87 procent av beslutsfattarna angav att de finns en oro över bristande transparens hos mediebyråerna.

Vid sidan av inhousetrenden och en transparensdebatt som hamnat allt högre upp på agendan de senaste åren finns det alltjämt trösklar som gör att marknadsavdelningarna tvekar inför att samla marknadsföringsfunktionerna internt.

Det största hindret här är brist på kompetens (56 procent) av respondenterna, brist på resurser för att bygga en satsning (46 procent) Det fanns också en oro för att  (ROI) får så stort fokus att kreativiteten blir lidande.

Fyra andra siffror från undersökningen:
58 procent av varumärkena anger att de kan driva ett inhouse-team självständigt.
56 procent ser brist på kompetens som det största hindret för att bygga upp en inhouseavdelning.
96 procent tror att tillgången till adtech har gjort inhouse-förflyttningen möjlig.
63 procent bedömer att inhouse är en övergående trend.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

VarumärkenInhouseReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.