Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Färsk rapport: Reklamtröttheten tillbaka på rekordnivåer

Publicerad: 25 augusti 2022, 09:10

Reklam i tryckta tidningar/magasin samt reklam på utomhustavlor upplevs mindre negativt jämfört med övriga kanaler.

Foto: Ofir Peretz / Getty images

Andelen som är mycket negativt inställda till reklam ligger återigen på en toppnotering. Det visar Sveriges annonsörers och Novus nya rapport. Enligt Hanna Riberdahl, vd på Sveriges annonsörer, blir återigen sambandet mellan mängden reklam och reklamtrötthet tydligt.


Ämnen i artikeln:

NyheterSveriges AnnonsörerRapportReklamtrötthetUndersökningHanna RiberdahlNovus

Resumé har under en lång tid följt frågan om svenskarnas reklamtrötthet, som ökat stadigt under åren. Under pandemin skedde dock ett trendbrott, då andelen svenskar som är negativt inställda till reklam minskade

Nu visar dock en färsk rapport från intresseorganisationen Sveriges annonsörer och Novus att reklamtröttheten återigen ökar. Under pandemin, då investeringarna i reklam minskade, uppgav 49 procent att de var negativt inställda till reklam. I årets mätning har den siffran ökat till 55 procent och andelen som är ”mycket negativa” ligger återigen på toppnotering , 21 procent. 

– Sambandet mellan mängden reklam och reklamtrötthet blir återigen tydligt. När frekvensen minskade under pandemin blev människor mindre negativt inställda till reklam. Nu är vi tillbaka på höga nivåer igen, och de främsta anledningarna till det är att konsumenterna upplever att det är för mycket reklam, att den är irriterande och att samma reklam kommer för ofta, så kallad överfrekvens. Det är tydligt att annonsmiljöerna behöver utvecklas om vi ska få konsumenterna att ta del av reklambudskap, säger Hanna Riberdahl, vd på Sveriges Annonsörer, i ett pressmeddelande. 

LÄS MER: Så har svenskarnas inställning till reklam förändrats de senaste tio åren

Inställningen till reklamen varierar mellan olika mediekanaler. Reklam i linjär-tv, i digitala play-tjänster, radio och online-video får flest negativa röster, likt tidigare år. Även reklam i digitala ljudtjänster får tummen ned av en klar majoritet. 

Flest positiva röster får likt tidigare år bioreklamen – 33 procent upplever den som positiv eller mycket positiv. Även reklam i tryckta tidningar/magasin samt reklam på utomhustavlor upplevs mindre negativt jämfört med övriga kanaler. 

Undersökningen visar också att mängden reklam i de digitala kanalerna inte bara spär på reklamtröttheten generellt – det påverkar även uppfattningen av det specifika varumärket negativt. En majoritet av konsumenterna (56 procent) får en försämrad bild av ett varumärke de gillar om det har för mycket reklam i de digitala kanalerna. 

Men det är inte helt nattsvart. Årets undersökning visar nämligen att andelen som är positiva till reklam ökar för första gången sedan 2018. Andelen positivt inställda till reklam uppgår till 16 procent, vilket är klart högre än bottennoteringarna åren 2019–2020, då den låg på 12 procent. Rolig och underhållande reklam är det som uppskattas mest (31 procent), följt av reklam med bra erbjudanden och rabatter (19 procent). 

LÄS MER: Reklamtröttheten bland kreatörer stor – här är åtgärderna som kan stoppa utvecklingen

Ur undersökningen

Vad som uppskattas med reklam, topp 5:

1. Den var rolig, fick mig att skratta/fnissa: 31 procent. 

2. Den var underhållande: 31 procent. 

3. Den innehöll ett bra priserbjudande/rabatt: 19 procent.  

4. Den kändes smart/fyndig: 18 procent.         

5. Den kändes kreativ, originell – inte som all annan reklam: 17 procent. 

 

Vad som ogillas med reklam, topp 5:

1. Reklamen stör upplevelsen: 52 procent. 

2. För mycket reklam: 49 procent. 

3. Reklamen är irriterande: 44 procent. 

4. Samma reklam kommer för ofta: 40 procent. 

5. Reklamen försämrar upplevelsen av innehållet i kanalen: 35 procent. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.