Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Farsta firar med ny reklam

Publicerad: 7 juni 2010, 08:20

Farsta Centrum fyller 50 år i höst. Samtidigt nyinvigs centrumet efter en stor om- och tillbyggnad. Det kommuniceras med tecknade Farstabor som blir centrumets talespersoner.


truefalse

19-årige David, 81-åriga Margareta och 5-åriga Emmy finns både i verklig och i tecknad form. De är de nya talespersonerna för 50-åriga Farsta Centrum.

Farsta Centrum är ett av Sveriges första köpcentrum. Det invigdes i oktober 1960. I september blir det stort 50-årsjubileet som  också är en nyinvigning efter en stor om- och utbyggnad. 4 500 nya kvadratmeter ­butiksyta har tillkommit.

För att marknadsföra både sin långa historia och sin nya look har Farsta Centrum valt ett nytt byråteam för att komplettera reklambyrån Eskedals Design. I början av året genomförde köpcentrumet en pitch och valde Eventum som ny eventbyrå och Nice to meet you som pr-byrå. Webbyrån Opacity hade de också haft sedan innan.

Farsta Centrum har tidigare haft ett koncept med tecknade karaktärer. Det nya kommunikationskonceptet tar sin utgångspunkt i Farstaborna och att Farsta är en av de förs­ta förorterna till Stockholm. Idén kom av reaktioner på de tecknade karaktärer som de redan använder.
– Vi fick ofta frågan: ”Vem är det?” Farsta har en väldigt blandad befolkning. Då kände vi att det vore roligt att plocka folk ur den verkliga blandningen, säger Alexand­ra Kriss, marknadsansvarig för Farsta Centrum.

Alltså sökte man efter folk till en tävling för människor som lät sig tecknas som Farsta Centrums karaktärer. Sedan utsågs tre verkliga Farstabor till centrumets nya talespersoner. De ska förekomma i Farsta Centrums all reklam och agera som tecknade tales­personer för sitt centrum. De tre är 81-åriga Margareta, som har bott i Farsta sedan orten byggdes för 50 år sedan, 5-åriga Emmy och 19-årige David.

Firandet sker i september, men kampanjen drar i gång nu i dagarna.
– Nu börjar vi prata med kunderna om att vi fyller 50 till hösten, säger Alexandra Kriss.

Under Love 2010 får Farsta en del av Stockholms stads aktiviteter. Men framför allt kommer det att märkas i höst. Kampanjen ska gå brett i Stockholm: ­utomhus, print, trafikreklam, dr och digitalt.
– Vi tittar också på lite mer kreativa kanaler som kan ge det lilla extra, säger Alexand­ra Kriss.

Bolaget har utökat marknadsbudgeten för 2010 med 50 procent och de procenten lägger de på att kommunicera 50-årsjubileet. Utmaningen är att ”sätta Farsta Centrum mer på kartan”.
– Gamla kunder ska tycka om det som görs här och nya ska hitta hit, säger Alexandra Kriss.
– I dag är kunderna mycket mer otrogna än för 20 år sedan. Sätter man sig i bilen har man ett köpcentrum tio minuter bort vilket håll man än kör åt. Vi vill att folk ska välja att köra till oss.

För att lyckas med det räcker det inte med att ha en bra butiksmix, man måste också se till att det händer intressanta saker och att miljön är allmänt trevlig och mysig, anser Alexandra Kriss.
– Under 50-årskalaset får vi chansen att visa upp oss, men erbjudandet ska förstås leva betydligt längre.

Är det en överetablerad marknad?
– Nej. Stockholmsregionen växer fortfarande kraftigt. Men det är definitivt hård konkurrens, säger Alexandra Kriss.

Fakta

Uppdragsgivare Farsta Centrum: Alexandra Kriss, marknadsan­svarig

Illustrationerna är gjorda av Maria Raymondsdotter på Söderberg Agentur.
Event: Eventum, Lena Abrahamsson Lund, Karin Andersson kundansvarig
Reklam: Eskedal Design, Monika Eskedal ad, Emilia Molin copy
Pr: Nice to meet you, Moa Abrahamsson kundan­svarig
Webb: Opacity.sthlm, Fredrik Nilsson­kundan­svarig

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.