Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Fastighetsbyrån ratar SWE för F&B

Publicerad: 5 December 2012, 15:32

Ulrika Lorentzi.

Mäklarjätten Fastighetsbyrån har arbetar med SWE i sju år, men nu är det slut med det. Forsman & Bodenfors tar över uppdraget: – Var femte bostad som säljs går via Fastighetsbyrån, men vi har ett mål att sälja var fjärde bostad inom ett par år och för att nå dit har vi gjort en översyn av vårt reklambyråsamarbete, säger Ulrika Lorentzi, reklamchef på Fastighetsbyrån.


Ämnen i artikeln:

FastighetsbyrånSWEForsman & Bodenfors

Totalt fyra byråer slogs om uppdraget, varav SWE var en av dem:

– Vi  har haft ett jättebra samarbete med SWE och har med hjälp av dem nått  till den position vi har idag. Det var inte alls självklart att vi  skulle avsluta samarbetet med SWE då vi gick in i vår byråöversyn, säger  Ulrika Lorentzi.

Fastighetsbyråns arbete med Forsman & Bodenfors  har precis inletts och målen är alltså högt ställda – var fjärde bostad  ska gå via Fastighetsbyrån inom ett par år:

– Vi behöver en viss  positionsförflyttning för att nå dit. Det handlar bland annat om att  attrahera nya målgrupper, säger Ulrika Lorentzi.

Hon vill dock inte gå in på vilka målgrupper det rör sig om i det här skedet.

Att just Forsman & Bodenfors fick uppdraget föll sig ganska naturligt. Ulrika  Lorentzi uppger att Fastighetsbyråns inställning att är ha långsiktiga  samarbeten precis som det sjuåriga samarbetet med SWE:

– Vi går inte  igång på klatschiga reklamidéer, utan vi vill mycket hellre känna att  det går att föra ett bra resonemang med den byrå som vi ska jobba med,  säger Ulrika Lorentzi.

Hon räknar med att vi får se de första resultaten av det nya samarbetet någon gång i början av nästa år.  

Hon vill dock inte gå in på eventuella röda trådar eller liknande. Men en viktig del av uppdraget går också ut på att förändra uppfattningen av Fastighetsbyrån.

Vad har ni fått för reaktioner av SWE?
– Vi har varit helt öppna med det hela och de är helt införstådda med vårt resonemang, säger Ulrika Lorentzi.

Ni säljer redan var femte bostad och vill nu sälja var fjärde. Det låter som att mycket vill ha mer?
–  Haha, jo så är det. Vi har 250 kontor spridda över hela Sverige.  Ytterst handlar det om att bli tydligare i vad vårt erbjudande består i.  Så det känns jättespännande att hela organisationen är igång och jobbar  med det hela, säger Ulrika Lorentzi.

Fastighetsbyrån investerade 267 miljoner kronor brutto i medier under 2011, enligt Sifo Reklammätningar.

Karl-Johan Byttner


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.