Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag22.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fastighetsbyrån stämmer bostadsapp för vilseledande reklam

Publicerad: 16 Oktober 2020, 11:25

Marcus Abler, medgrundare av Habity.

Foto: Press

Schibsted-backade Habity stäms av Swedbanks mäklarbolag på sju miljoner kronor. Bland annat anklagas bostadsappen för vilseledande och otillbörlig marknadsföring.


Ämnen i artikeln:

Svensk FastighetsförmedlingSwedbank

2017 lanserades Habity, en plattform bland annat för att sälja och köpa fastigheter. Bland investerarna återfinns mediejätten Schibsted, som pumpat in flera miljoner kronor i riskkapital i bolaget för att utveckla tjänsten. 

Att Habity har fokus på tillväxt märks även av i marknadsföringen och kommunikationen. Där påstår man bland annat att plattformen har det största utbudet av bostäder – med över 3,7 miljoner hem i Sverige. Det har dock väckt mäklarbolaget Fastighetsbyråns ilska. Nu stämmer de Habity, och yrkar vid vite på sju miljoner kronor att de ska förbjudas att marknadsföra sina tjänster så som de gör i dag. Det skriver Dagens Juridik

”Det är ju en alldeles enastående fantastisk utveckling för ett bolag som bara funnits tre år på marknaden. På denna korta tid skulle bolaget ha blivit inte bara Sveriges största aktör på marknaden utan större än alla andra aktörer och mäklarkedjor tillsammans och alla Sveriges fastighetsägare/bostadsinnehavare är med i eller utnyttjar tjänsten Habity. Redan här torde det vara uppenbart att det är något som inte stämmer”, skriver Fastighetsbyråns ombud Stefan Brandt, från Lindskog Malmström Advokatbyrå, enligt branschsajten. 

Ombudet skriver också att Habitys verksamhet bygger på otillåten användning av personuppgifter, allehanda intrång och snyltande. Som exempel menar Stefan Brandt att Habity saknar tillstånd att visa upp de flesta fastigheter som man marknadsför och försöker förmedla, och att man använder mäklarkedjornas texter och bilder kontinuerligt och systematiskt. 

Man vänder sig också emot att Habity använt sig av Fastighetsbyråns varumärke i marknadsföringen, vilket enligt Stefan Brandt strider även mot varumärkeslagen och medför att Habitys marknadsföring strider mot lagstridighetsprincipen och god marknadsföringssed.

Sammanfattat menar Fastighetsbyrån att Habity bryter mot brott mot dataskyddsförordningen, upphovsrättslagen och databasdirektivet, brott mot lagen om namn och bild i reklam samt gör sig skyldiga för varumärkesintrång genom att använda mäklarkedjornas varumärken i den egna marknadsföringen. 

Julia V. Caesar

Reporter

julia.v.caesar@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.