Reklam
Favorit i repris
Publicerad: 28 april 2010, 06:24
Brist på bra idéer eller nyttig återanvändning?
I England återupplivar Honda och Nescafé favoriter från förr.
BA
Billy Andersson
Nestlés Nescafé introducerade de flirtiga grannarna som lånar kaffe av varandra 1987 i England. Efter tio år flirtande lades kampanjen ned, då hade försäljningen ökat med 70 procent och gav byrån McCann Erickson UK åtskilliga reklampriser.
I dag, 13 år senare, vill Nestlé och McCann göra om tricket med samma idé.
– Vårt syfte är återvända till relationen i den klassiska reklamen men i en modern och subtil version, säger Katy Hilditch, marknadschef för Nescafé till Brandrepublic.
Honda gör inte ens en nyinspelning utan ska nu visa en förlängd version av sin hyllade reklamfilm Impossible Dream som lanserades så sent som för fem år sedan. Filmen, gjord av Wieden & Kennedy London visar en testförare som kör olika historiska Hondafordon samtidigt som han, eller snarare Andy Williams, sjunger The Impossible Dream. I de extra 30 sekunder som nu lagts till finns några nya Hondamodeller med.
– Impossible dream är en fantastisk möjlighet att visa både historiska och framtida produkter i en film som verkligen ger starka reaktioner från alla som ser den, säger Ian Armstrong, kommunikationschef för Honda Europe till Guardian.