Reklam
"FBI-utredning kan öka transparensen"
Publicerad: 15 oktober 2018, 12:29
The Association of National Advertisers (ANA) har meddelat sina medlemmar om FBI:s utredning mot mediebyråjättarna. Branschorganisationen hoppas att utredningen på sikt kommer att skapa en mer transparent bransch. Det skriver The Drum.
Det var några veckor sedan som Wall Street Journal rapporterade att amerikanska federala åklagare har inlett en utredning kring Havas och sex andra icke namngivna holdingbolag, som enligt uppgift tillhör några av världens största. Utredningen inleddes efter att FBI de senaste månaderna hållit förhör med amerikanska mediebyråchefer.
Utredningen ska handla om så kallade "agency deals" där mediebyråerna får en viss kickback beroende på hur mycket de investerar hos medierna. Pengar som egentligen ska gå tillbaka till annonsören.
I förra veckan uttalade sig USA:s motsvarighet till Sveriges Annonsörer ANA, som omfattar drygt 1000 företag om 25 000 varumärken och står för 400 miljarder i marknadsföringsbudget, att de hoppas att utredningen kommer att leda till mer transparens i branschen.
ANA kommer att hjälpa myndigheterna med utredning och stötta sina medlemmar i frågan om hur de själva kan bidra med information. ANA räknar vidare med att de har över 100 medlemmar som potentiellt blivit utsatta för bedrägeri.
I utedningen kommer FBI först att titta på vilka annonsörer som kan ha blivit utsatta för bedrägeri och annonsörer. ANA har gett annonsörerna rådet att diarieföra alla konstnader och samla tidigare kontrakt. Men det är upp till varje företag huruvida de vill samarbeta med utredningen eller inte.
FBI:s utredning kommer efter en period av minskad tillit mellan byråer och annonsörer på den amerikanska marknaden där marknadsförare har ställt högre krav på information om var deras relkambudskap hamnar och mer transparent återkoppling på sina investeringar.