Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fd reklamboss i varumärkesbråk med Absolut

Publicerad: 3 januari 2013, 08:27

UPPDATERAD Absolut Company med advokatbyrån von lode i spetsen har skickat hotfulla brev till Lars Samuelsson, som har grundat bolaget Biosystem Kemi Göteborg. Han har planerat att sälja rengöringsprodukter med parollen Absolut Rent. Men Absolut kräver att han ändrar namnet samt överlåter domännamnet Absolutrent.com.


Ämnen i artikeln:

Absolut Vodka

– Absolut kan ju inte ta patent på det svenska språket. Det här är helt absurt, säger Lars Samuelsson.

Han har många strängar på sin lyra.  Lars Samuelsson ledde reklambyrån  Prama i Göteborg under hela 16 år.

Han har också grundat  industrirengöringsbolaget Recyclean och arbetat på den kinesiska  marknaden i ett decennium.

Han skulle på ålderns höst dra nytta av  sina tidigare erfarenheter och grunda ytterligare ett bolag – denna gång  riktat mot konsumentmarknaden – Biosystem Kemi.

Tanken var ett erbjuda koncentrat av rengöringsmedel under parollen Absolut Rent. Här  skulle bland annat ingå produkter som Absolut Rent Badrum och Absolut Rent kök.

Rengöringsmedlet skulle välja via e-handel och på grund av tunna  flaskor lämpa sig väl för vanlig posthantering.

Provförsäljningen hann dra igång, men sedan kom ett hotfullt brev från Absolut Companys advokatbyrå von lode hösten 2011.

Advokatbyrån  krävde man att han omedelbart upphör med att använda: ”varumärket  Absolut vid marknadsföring av rengöringsmedel samt liknande varor och  tjänster, samt avstår från all framtida användning av varumärket  Absolut.”

Von lode krävde även att Biosystem Kemi tar bort varumärket  från hemsidor samt att man drar tillbaka marknadsföringsmaterial.  Advokatbyrån ville också få information om antalet sålda exemplar.

Då  Lars Samuelsson avvaktade dröjde det inte mer än ett par veckor förrän  ett nästintill identiskt hotbrev dök upp.  I sina brev hänvisade också  von lode till ett tidigare rättsfall där motparten till slut fått betala  ett skadestånd på två miljoner kronor:
– Jag har varit  reklambyråchef i Göteborg i 16 år och jag tyckte ändå att jag kunde det  här med marknadsföring. Vi har ju inte stulit någon logotype eller  liknande, men inför ett hot om en större rättegång har vi fått vika ned  oss, säger Lars Samuelsson.

Han uppger att han och hans affärspartner  har satsat cirka 500 000 kronor på att få fram flaskor, utforma  marknadsföringsmaterial, bygga upp hemsidan och liknande.

Nu står man där med ett lager med flera tusen rengöringsflaskor som man inte vet vad man ska göra av:
– Jag  tycker att det är ytterst märkligt. Apoteket säljer ju produkter som  Absolut Torr, men man ger sig på småskuttar som oss. Vår tanke var  naturligtvis inte att störa Absoluts marknadsföring av Absolut Vodka,  säger Lars Samuelsson.

Han tycker också att det är ytterst märkligt att Absolut kräver att han lämnar över domänerna Absolutrent.se och Absolutrent.com
– Jag sade att man kan väl i så fall åtminstone betala för det, säger Lars Samuelsson.

Han har dock inte gett upp striden ännu, men tycker att bråket har fått honom att tappa sugen:
– Jag  har väl funderat över att byta namn till Lassemedel eller liknande, men  jag tycker att ett sådant här fall borde överprövas. Men jag har ju  inte råd att driva en så här stor process, säger Lars Samuelsson.

Han tycker också att Absoluts beteende tar udden av företagsamhet:
– Man kunde åtminstone haft en dialog med oss, men det känns som rena inkvisationen och endast hot, hot och hot, säger Lars Samuelsson.

Resumé har upprepade gånger sökt Mathias Westphal, global brand director på Absolut Vodka samt von lodes advokater.

Elin Wibell på corporate communications meddelar dock följande:
"The Absolut Company äger ensamrätten till det kända varumärket ABSOLUT. ABSOLUT är ett registrerat varumärke för en mängd varor och tjänster som därmed har ett varumärkesrättsligt skydd. Om någon bryter mot detta är det naturligt att vi vidtar åtgärder. Genom ABSOLUT varumärkets status som ett inarbetat väl ansett varumärke har The Absolut Company ett omfattande varumärkesskydd som även kan avse andra varor än vodka. Vi har dock tyvärr inte möjlighet att kommentera det enskilda ärendet ytterligare."

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

Absolut Vodka

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.