Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fearless girl dominerar i Cannes

Publicerad: 20 Juni 2017, 06:33

Tre Grand Prix till Fearless girl, Netflix testar pre-rolls och CNN-reporterns attack mot Sean Spicer. Det är några av nyheterna i morgonsvepet.


Ämnen i artikeln:

ReklambyråerReklambranschenFearless GirlCNN

Tre Grand Prix till Fearless girl
På kvinnodagen den 8 mars stod den plötsligt där. Mitt emot Wall Streets klassiska tjur reste hon sig stolt och trotsigt. "Fearless girl", gerillamarknadsföring av McCann New York och fondförvaltarna State Street Global Advisors för att visa styrkan i kvinnligt ledarskap och marknadsföra en av bolagets indexfonder, som består av aktier i företag som har en hög andel kvinnor på ledande positioner. Efter att fem vinnare har presenterats under Cannes Lions har kampanjen tagit hem Grand Prix i tre kategorier: Glaslejon, PR and Outdoor Lions.

DDB North Americas vd Wendy Clark som var juryordförande för Glaslejonet (kategorin som belönar förändring kring jämställdhet, fördomar och orättvisor) beskrev kampanjen så här för AdWeek:

"Fearless Girl stal helt enkelt världens uppmärksamhet och kommer att göra det under de kommande åren. Kampanjens enkla sätt att använda symbolik överbygger greografi, språk och kultur."
Bronsstatyn "Fearless Girl" är gjord av konstnären Kristen Visbal.

Jeff Bezos snart rikast i världen
Washington Posts ägar, Amazon-grundaren, Jeff Bezos, är fem miljarder dollar från att vara världens rikaste person. Enligt nyhetsbyrån Bloombergs Billionaries Index är Microsoftgrundaren Bill Gates fortfarande rikast med en nettoförmögenhet på 89,7 miljarder dollar, Jeff Bezos tvåa och Inditexägaren Amancio Ortega trea med 82,3 miljarder dollar. Efter spanjoren hamnar Warren Buffet och Mark Zuckerberg.
Amazon har gått starkt på börsen, hittills i år är aktien upp 33 procent. I fredags köpte e-handelsjätten livsmedelskedjan Whole Foods för omkring 120 miljarder kronor. Amazons aktiekurs steg 2,4 procent och adderade 1,8 miljarder dollar till grundarens förmögenhet. Medan Amazon fortsätter sin expansion ägnar sig Bill Gates alltmer åt sina välgörenhetsprojekt, vilket tyder på att Jeff Bezos kommer att gå om Microsoftgrundaren, skriver Di.

Netflix experimenterar med pre-rolls
Netflix testar ett koncept där man visar 30 sekunder långa reklamklipp i samband med sina egenproducerade serier i början av den film eller det avsnitt man ska börja titta på. Det skriver sajten Cord Cutters och flera användare på Reddit. Reklamklippen går att "spola" förbi, men inte h genom ett enkelt knapptryck. Enligt Netflix själva handlar det om ett så kallat A/B-test, där reklamen bygger på tittarens personliga preferenser.

Time Warner gör program åt Snap
Snap, ägarbolaget till meddelandeappen Snapchat, tecknar ett innehållsavtal med mediebolaget Time Warner värt 870 miljoner kronor. Syftet är att få över originalprogram och reklamintäkter till appen. Time Warner ska skapa program för Snapchat under en period på två år, skriver Financial Times.

Spotify testar sponsrade låtar
Spotify testkör just nu ett koncept som gör det möjligt för skivbolag att marknadsföra nya låtar, genom att sponsra dem i gratisversionen av tjänsten. En sponsrad låt kommer då kunna komma i en spellista som man följer. Om resultatet blir positivt blir det en permanent del av tjänsten, men endast i gratisversionen. Användare av Premium-versionen berörs inte. Det rapporterar Techcrunch.

CNN-reporterns utbrott mot Sean Spicer
CNN korrespondent Jim Acosta gick till hårt angrepp mot Vita Huset under måndagen sedan de hållit en presskonferens som medierna inte tilläts spela in. Hårdast kritik fick Donald Trumps pressekreterare Sean Spicer:
"Vita Husets pressekreterare har nått en nivå där han är liksom värdelös.", sade han i sändning till sin CNN-kollega Brooke Baldwin. Det rapporterar Business Insider.

Så mycket är Vice värt
Private equity-bolaget TPG har investerat 450 miljoner dollar i Vice Media, som värderas till 5,7 miljarder dollar (cirka 50 miljarder kronor) i och med investeringen. Det skriver Financial Times. Vice säger att bolaget ska använda pengarna för att producera program som kompletterar de nyheter, dokumentärer och dokusåpor som bolaget redan producerar. Shane Smith, vd för Vice, uppger att kapitalet ska ge bolaget möjligheten att "bygga upp det största videobiblioteket i världen för en ung publik".

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.