Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
Reklam
Publicerad: 29 september 2013, 20:23
Hajpade krogen Dill lurade gästerna som inte visste att de åt Lidl-mat. Osmakligt?
Efter årets fejkkampanjer som Marabou Black och Miss Skinny har nu ytterligare en ny pr-bluff avslöjats. Denna gång är det lågpriskedjan Lidl och reklambyrån Ingo som lurat folk med med den tillfälliga lyxkrogen ”Dill” på Södermalm i Stockholm.
Marabou Black-fejken och Miss Skinny-bluffen har vållat debatt hurivida det verkligen är okej att luras i reklam och pr.
Nu har ännu en fejk-kampanj uppdagats. Aftonbladet skriver att pop up-restaurangen Dill, som blivit omskriven i restaurangmagasin och på nöjessidor för sin tvåstjärniga Guide Michelin-kock Michael Wignall,
i själva verket är ett pr-projekt skapat av matvarubutiken Lidl.
Gästerna på Dill har serverats mat tillagad på varor från lågpriskedjan utan vetskap – de har medvetet förts bakom ljuset av Lidl, skriver Aftonbladet. Lidl har anställt Michael Wignall och åtta personer i hans team under de 3,5 veckor restaurangen haft öppet.
– Vi ville visa kvalitén på våra varor helt enkelt. Det finns inget bättre än att visa det i verkligheten. Vi tycker att vi har bevisat att bra mat inte behöver kosta mer än den gör i våra butiker, säger Caroline Forshéll, kommunikationschef på Lidl, till Aftonbladet.
Hon verkar inte se något problem med bluffen.
– Vi tänker berätta vilken dag som helst. Vi har egentligen aldrig sagt att vi inte har gjort det. Det har alltid varit öppet men vi har inte kommunicerat det. Men hade man frågat så hade vi berättat det. Men det är ingen som har frågat, säger Caroline Forshéll till Aftonbladet.
Magnus Helander