Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fejkad kampanj från Lidl

Publicerad: 29 september 2013, 20:23

Hajpade krogen Dill lurade gästerna som inte visste att de åt Lidl-mat. Osmakligt?

Efter årets fejkkampanjer som Marabou Black och Miss Skinny har nu ytterligare en ny pr-bluff avslöjats. Denna gång är det lågpriskedjan Lidl och reklambyrån Ingo som lurat folk med med den tillfälliga lyxkrogen ”Dill” på Södermalm i Stockholm.


Ämnen i artikeln:

LidlDillIngoMiss Skinny

Marabou Black-fejken och Miss Skinny-bluffen har vållat debatt hurivida det verkligen är okej att luras i reklam och pr.

Nu har ännu en fejk-kampanj uppdagats. Aftonbladet skriver att pop up-restaurangen Dill, som blivit omskriven i restaurangmagasin och på nöjessidor för sin tvåstjärniga Guide Michelin-kock Michael Wignall,
i själva verket är ett pr-projekt skapat av matvarubutiken Lidl.

Gästerna på Dill har serverats mat tillagad på varor från lågpriskedjan utan vetskap – de har medvetet förts bakom ljuset av Lidl, skriver Aftonbladet. Lidl har anställt Michael Wignall och åtta personer i hans team under de 3,5 veckor restaurangen haft öppet.

–  Vi ville visa kvalitén på våra varor helt enkelt. Det finns inget  bättre än att visa det i verkligheten. Vi tycker att vi har bevisat att  bra mat inte behöver kosta mer än den gör i våra butiker, säger Caroline  Forshéll, kommunikationschef på Lidl, till Aftonbladet.

Hon verkar inte se något problem med bluffen.

– Vi tänker berätta vilken dag som helst. Vi har egentligen aldrig sagt  att vi inte har gjort det. Det har alltid varit öppet men vi har inte  kommunicerat det. Men hade man frågat så hade vi berättat det. Men det  är ingen som har frågat, säger Caroline Forshéll till Aftonbladet.

Magnus Helander

Ämnen i artikeln:

LidlDillIngoMiss Skinny

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.