Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fem byråer får dela på 30 mässmiljoner

Publicerad: 19 Januari 2011, 15:57

Stockholmsmässan är klar med sitt byråval. Fem byråer får teckna avtal med mässarrangören som gör reklam för 30 miljoner om året. Silver, Draftfcb, Pool, Kasselring & Co och Grace Communications.


truetrue2020-01-01T16:56

Marie Wiktorson och Helena Nilsson har valt fem nya byråer att samarbeta med. Lagom stora byråer har varit en ledstjärna i valet. Foto: Andreas Elgstrand.

I somras valde Stockholmsmässan Rewir som strategibyrå för att få hjälp med att göra ut en ny kommunikationsstrategi. 

Mäs­san vill framför allt stärka sitt huvudvarumärke Stockholmsmässan, men också sätta en gemensam stämpel på alla de mässor och evenemang som de arrangerar.

Tidigare hade totalt 22 byråer avtal med Stockholmsmässan för ett 30-tal mässvarumärken. Själva Stockholmsmässan som arrangör har knappt gjort någon marknadsföring.

Nu är de klara med valet av de fem byråer som de ska arbeta med vid sidan av Rewir.
– Vi har valt så få som möjligt, som ändå täcker in alla våra behov, säger ­Marie Wiktorson, marknadskommunikationsansvarig på Stockholmsmässan.

De utvalda är: design­byrån Silver, som redan har börjat jobba med utgörningen av Rewirs varumärkesarbete för själva Stockholmsmässan, reklambyråerna Draftfcb, med internationellt nätverk, och Kasselring & Co, webbspecialisten Pool och b2b-byrån Grace Communications.
– Vi vill också ha lagom stora byråer. Vi vill inte vara en liten kund hos en stor byrå, men är för stora för en två personers-shop, säger Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef.

Mässan har erfarenhet av Silver, Kasselring och Draftfcb sedan tidigare. Nya i gänget är Pool och Grace. Alla byråer får dock en gemensam uppdragskickoff på en halvdag den 2 februari.
– Det blir en liten mässa där byråerna får komma och ha en monter och presentera sig för alla våra 15 projekt­ledare, säger Helena Nilsson.

På så vis ska projektledarna som håller i de olika mäss­varumärkena få en känsla för de byråer de har att välja bland. Dessutom blir det en liten utbildning i det nya koncept som Silver har gjort ut på Rewirs strategiarbete.
– Det gör vi dels av effektivitetsskäl, dels för att alla byråer ska ha hört samma sak, säger Helena Nilsson.

Avtalen är ettåriga, men Helena Nilsson poängterar att de givetvis strävar efter långsiktiga avtal.
– Men de ska inte heller känna sig för säkra på det, ­säger hon i nästa andetag.

För att underlätta samarbetet har de under upphandlingen också förhandlat fram två paketpriser: stora och lilla mäss­paketet. Hur de är prissatta vill Helena ,Nilsson inte tala om men i stora mässpaketet ingår strategiarbete, som görs ut i koncept på 6–8 färdiga enheter, medan lilla mäss­paketet är för de som redan har en klar strategi som ska tas ut i ett kreativt koncept med presentation av 3–4 enheter. Utöver detta är det vanlig timdebitering som gäller.
– Byråerna har tyckt att det har varit en tydlig process, säger Helena Nilsson.

Ulrika Fjällborg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.