Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag24.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fem byråer slåss om Eon

Publicerad: 1 Oktober 2008, 13:26

Eon gör en aggressiv offensiv mot Vattenfall och Fortum. Ut åker småbyråerna. Nu söker kommunikationsdirektören Carina Brorman en byrå för uppdraget som är värt trettio miljoner kronor.


Carina Brorman är på jakt efter en ny byrå.

Med start på måndag nästa vecka har fem svenska reklambyråer chansen att håva hem det som beskrivs som ett av årets största reklamuppdrag. Eon gör om hela sin kampanjorganisation och söker en ny huvudbyrå som ska ansvara för hela energijättens kommunikation.

Bakom pitchen står den tidigare chefen för SVT Syd, Carina Brorman som sedan i våras är kommunikationsdirektör för Eon.
– Vi har bestämt oss för att göra en översyn för vår huvudbyrå. Det finns ett alldeles särskilt skäl och det är att uppdraget har förändrats av två skäl.
– Dels ska Eon internationalisera varumärket fullt ut. Det andra skälet är att varumärket ska flyttas från försäljning till information i organisationen. Hela företaget ska bli involverat i vårt sätt att arbeta med varumärket, säger Carina Brorman.

Enligt Resumés källor är uppdraget gigantiskt och flera av de reklambyråchefer som förbereder sin presentation beräknar att uppdraget årligen skulle vara värt mellan 20–30 miljoner kronor.
– Ja, det är ett stort uppdrag. I dag är det många byråer som är inne och jobbar med Eon och när det nu ska koordineras blir det ett stort uppdrag. Däremot behöver inte en byrå erbjuda alla discipliner utan kan komma med förslag på fördelning, säger Carina Brorman.

Läs mer om upphandlingen i veckans nummer av Resumés papperstidning.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.