Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



Reklam

Fem får utmana Saatchi

Publicerad: 1 September 2010, 15:12

Efter nästan fyra år ihop med Saatchi & Saatchi väljer nu Läkare utan gränser att ge sig ut i pitch. – Vi vill ta ett helhetsgrepp om vår kommunikation, säger Johan Pettersson, insamlingschef och ansvarig för upphandlingen på bidrags­organisationen.


Ämnen i artikeln:

Saatchi & SaatchiLäkare utan gränser

truetrue2013-08-22T16:23

Aktionskampanjen vann både guld och silver i Eurobest 2008.

År 2007 valde Läkare utan gränser att börja samarbeta med Saatchi & Saatchi. Sedan dess har de gjort ett antal stora och tunga kampanjer ihop. För tre år sedan genomförde man bland annat den uppmärksammade aktionskampanjen ”Rädda liv – sms:a bort en kista”. År 2008 vann man både ett guld och ett silver i Eurobest. Men trots framgångarna väljer ­organisationen nu alltså att gå ut i pitch.
– Det stämmer att vi håller på med en upphandling. Vi ser ett nytt behov i vår kommunikation som vi inte har haft tidigare och behöver därför också en ny partner för att ta ett mer långsiktigt grepp, och samla kommunikationen. Tidigare har vi inte haft en riktig huvudbyrå utan vi har lagt kampanjerna på Saatchi & Saatchi som har ­varit vår partner, och som vi har varit väldigt nöjda med, säger Johan Pettersson.

Så varför väljer ni att gå ut i pitch om ni är nöjda?
– Bland annat, som sagt, för att vi känner att vi vill ha en byrå med mer helhetsgrepp på hela vår kommunikation. Det har också varit på byråns rekommendation som vi har gett oss ut i upphandling.

Totalt är sex byråer inbjudna i pitchen. Däribland nuvarande Saatchi & Saatchi. Vilka de övriga byråerna är vill inte Johan Pettersson uppge. ­Byråvalskonsult är Sveriges Annonsörers byråvalsrådgivare, Max Apéria.

Hans Sydow,
vd på Saatchi & Saatchi:
– Det är med stort hjärta vi deltar i upphandlingen, ­Läkare utan gränser är en organisation som vi har hela vårt hjärta med i och vi hoppas på en fortsättning. Men det är en tävling och allt kan hända.

I genomsnitt lägger Läkare utan gränser nio procent av det organisationen drar in på ett år på marknadsföring.
– Prio är att göra kampanjer som driver sälj, slår Johan Pettersson fast, och det är också kampanjer och kommunikation av sådant slag som man hoppas kunna uppnå med den nya byrån.

Tero Marjamäki


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.