Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fem Media-lejon till Sverige

Publicerad: 17 juni 2014, 19:30

Det går bra för Van Damme.

Sverige hade fem nomineringar i Media. Samtliga belönas med statyetter. Bäst fick det för Forsman & Bodenfors som vinner två silver.


Det är tuff konkurrens i Media – kategorin som belönar den bästa användningen av olika medieslag. Totalt skickades 3126 bidrag in, varav 75 kom från Sverige. Fem av dem nominerades till lejon – och utdelningen blev hundraprocentig även om gulden uteblev.

Bäst gick det för Forsman & Bodenfors och Volvo Trucks som kniper två silverlejon. Båda för "Live test series" som under gårdagen också vann tre guld- och ett silverlejon.

Tre kampanjer vinner brons: "Blowing in the wind" av Åkestam Holst för Apotek Hjärtat, "Dill" av INGO för Lidl och "The loss generator" av UM/Le Bureau för SBAB.

Grand Prix i Media vinner den peruanska Coca-Cola-kampanjen "Happy ID" av McCann Lima. Bidraget handlar om att lyfta frågan om lycka, eftersom landet placerar sig lågt på rankingen över de gladaste folken – trots att de flesta pilarna pekar uppåt. Därför skapade läskjätten en kampanj som uppmanade människor att le på bilderna till sina ID-kort. Särskilda automater placerades ut, och de som kunde uppvisa gladare miner fick rabatt på Coca-cola.

Enligt juryordförande Matt Seiler som är global vd för IPG Media Brands är det ett klockrent exempel på hur allt är media i dag. Till och med ID-kort som utfärdas av staten kan användas för att nå ut och skapa resultat.

Tidigare år har juryarbetet i Media-kategorin fått kritik för att ha varit för "politiskt", det vill säga att de olika nätverken slåss för att deras egna kampanjer ska vinna. Men i år har det skett en stor förbättring, menar Matt Seiler.  

– Processen har fungerat bra och den digitala röstningen har gjort förfarandet mer individuellt. De som vinner ska göra det för att de är bäst, inte beroende på var de kommer ifrån, sade han på presskonferensen tidigare i dag.

Lowe Brindfors planningchef Annika Rehn Frobell var svensk representant i den 40 personer starka juryn. Men hon ingick inte i gruppen om 12 personer som utsåg de slutgiltiga vinnarna.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.