Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Reklam

Fem (!) NoA-byråer bakom Bluesteps nya varumärkesposition

Publicerad: 3 april 2019, 08:14

För tre år sedan fick långivaren Bluestep sitt banktillstånd. Nu vill man hitta en tydligare position på marknaden och riktar sig till de som inte känner att de passar in på bankernas krav.


Ämnen i artikeln:

The North AllianceReklam

Blue Step har specialiserat sig på att låna ut pengar till kunder med exempelvis betalningsanmärkningar och som därför inte kvalificerar sig för lån hos de traditionella bankerna.

Nu försöker långivaren att hitta en ny varumärkesposition. I ett pressmeddelande säger de sig vilja bli det ledande alternativet för de som jobbar utan fast anställning, har jobbat mycket utomlands eller precis startat ett eget företag.

– Att allt fler jobbar i gig-ekonomin utan fast anställning gör Bluesteps position väldigt viktig. Lånemarknaden växer och i branschen dyker många tveksamma låneinstitut upp. Lån i allmänhet är lågintresse och det är dessutom svårt att förstå hur det funkar. Exempelvis är det inte allmänt känt att ett bolån kan vara ett billigare alternativ än ett privatlån. Bluestep har många års erfarenhet och hjälpt tusentals kunder att få en trygg framtid, säger Henrik Boström, ansvarig för varumärke & kommunikation på Bluestep Bank.

Bakom den nya positionen står inte mindre än fem byråer från NoA-nätverket. Evidence har jobbat med analys och strategi, Bold har tagit fram den visuella identiteten, Åkestam Holst och Anorak har arbetat med det nya kommunikationskonceptet och Making Waves har stått för den digitala tjänsteutvecklingen.

Kommunikationskonceptet baseras på att man genom ett lån hos Bluestep får ökad trygghet.

– Att få lära känna Bluestep Bank och deras kunder har varit både spännande och intressant. Vi har fått en insyn i vilken skillnad Bluestep gör för människor som av någon anledning inte kan få lån från varken traditionella eller nya, disruptiva låneaktörer med samma krav. Dessutom har arbetet med att ta fram lanseringskampanjen för Sverige & Norge varit mycket roligt och vi hoppas nu att kommunikationen ska gillas av fler, säger Nicole van Rooij, projektledare på Åkestam Holst NoA.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

The North AllianceReklam

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.