Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

Reklam

Fem reklamfigurer bevisar att 1990-talet var roligare

Publicerad: 26 September 2014, 10:58

Robert Gustafsson i Spendrups reklamfilm

Minns ni "PG", "Mr. Jim" och "Lotto Åke". Resumé har letat i arkivet och hittat fem reklamkaraktärer som gjorde 90-talet lite roligare.


Ämnen i artikeln:

SpendrupsLottoOddsetCanonRobert Gustafsson

1990-talet var mittbenor, eurotechno, såpoperor och Dr Martens. Också decenniet där den ironiska generationen präglade kulturutbudet med Killinggänget i frontlinjen.

Den sarkastiska tonen satte även avtryck på svensk reklamfilm.    Resumé har letat i arkiven och dammar nu av fem reklamkaraktärer som visar att 1990-talet var lite roligare.

Minns ni "Mr. Jim"?
Canons excentriska reklamkaraktär guidade tittarna genom en framtidsversion där allt var av jätteformat. I filmerna levererade han oförglömliga repliker som "... för en international businessman..." och "... intresseklubben noterar...".

"PG"
Oddsets reklamansikte "PG", spelad av Per-Gunnar Hylén, var en långkörare under decenniet. Sportfånen "PG" gjorde ständigt sin partner "Kickan" besviken genom att ständigt prioritera spel och dobbel.

"Fulöl"
Robert Gustafssons minnesvärda och namnlösa fulölskonsument i reklamfilmerna för Spendrups köpte billig bira på nätet för att sedan filtrera den grumliga vätskan genom sina tubsockor. Var det någon som provade metoden?

"Lotto-Åke"
I slutet av 90-talet dök han upp i Lottos reklamfilmer – Åke. Hans totala urladdning av hån mot chefen väckte stor igenkänning samtidigt som minspelet och repliken "Du har hela helgen på dig" imiterades på landets skolgårdar.

"Bröderna Jepsson"
Tore och Torsten var tvillingparet som på ett charmerande sätt satte blekingska på kartan. I dag bor de på Österlen, men på 90-tal var de synonyma med frasen "Gott-gotti-gott-gott"

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.